Kørepraksis: professionelle tips til motorcykelbegyndere

Fahrtipps aus der Praxis

Du har bestået køreprøven? Tillykke!

Men det betyder dog ikke, at du nu er færdig med din "uddannelse". For selv den bedste køreskole kan ikke lære dig alt, som en god motorcykelfører har brug for. Her finder du nogle praktiske tips, som selv professionelle kører bør kigge regelmæssigt på.

Fahrtipps - Die Motorradanfänger

Overdriv ikke i starten

At køre på motorcykel kræver meget af hjernen og musklerne: uafbrudt koncentration, hurtige beslutninger, uvante bevægelser og kræfter. Der er ikke noget at sige til at nybegyndere hurtigt bliver trætte. Altså: doser kørslerne bevidst forsigtigt, tag ofte en pause og hold øje med dig selv. Erfarne bikers ser på de små køre- eller betjeningsfejl, at koncentrationen falder. Gør også sådan: har du glemt blinklyset eller at skifte gear? Er et sving kørt for snævert eller hurtigt? Har du overset et trafikskilt? Planlæg dine ture i starten ikke længere end 2–3 timer plus pauser.

Hellere ordentligt end hurtigt

Det er selvfølgeligt sjovt at teste din motors evner. Men at give gas ofte medfører lige så hårde opbremsninger. Et konstant hektisk skifte er for meget for nybegynderen, det hindrer en god rytme samt ordentlig kørsel. Dette endnu mere, hvis strækningen er krævende. Prøv i stedet at køre jævnt, kig hele tiden fremefter og tænk fremadrettet! Husk: en ordentlig kørsel på landeveje er ikke kun mere sikkert og afslappet, men i sidste ende også hurtigt.

Sørg for rutine

Mange reaktions- og bevægelsesforløb gentager sig ofte, når du er på tur med motorcyklen. Husk på disse rutiner, så de sker automatisk efter behov. Det har den store fordel, at du kan reagere hurtigere og forbliver koncentreret i den aktuelle situation. Øv dig eventuelt hvor du bor. Et område, hvor du tit og gerne kører, altid i den samme retning. Kør denne strækning helt bevidst, lær ethvert sving udenad, indtil du har fundet den perfekte stil. Du kan så med tiden indbygge bremse- og undvigelsesmanøvrer.

Lær vejen at kende

Det særlige ved motorcykelturene er at opdage nye strækninger og undersøge ukendte områder. Men det indebærer altid også en vis fare, fordi man ikke altid kan se, hvor snæver det næste sving er eller hvordan vejen er. Landeveje, især mindre sideveje, følger som regel landskabet. Kig derfor ikke kun på vejen, men også landskabet omkring dig. Hække, træer, strømkabler, bække, alt sammen giver dig ideer om, hvordan vejens videre forløb er. Som sagt: ideer, ingen beviser.

Fahrtipps - Fahren in der Gruppe

Absolut intet hastværk

Nybegynderen kan lære utroligt meget af at køre med andre. Gruppeture kan dog også blive for hektiske, hvis de andre enten brokker sig over den langsomme nybegynder eller hvad der ofte sker, nybegynderen sætter sig selv under pres, da denne er bange for at ødelægge turen for de andre. Her hjælper det kun på forhånd at aftale, at gruppen langsomt øger tempoet. Og du bliver ganske enkelt nød til acceptere din begynderstatus. De andre har jo også være nybegyndere en gang. Altså: så hvis de andre brokker sig, er ikke din hastighed forkert, men gruppen er forkert!

Fahrtipps - Motorradfahren im Regen

Regn er ikke slemt, så længe kørestilen er tilpasset.

Køretur, når det er vådt

Det sker jo som bekendt ofte, at det regner i Mellemeuropa. Dette giver også en god mulighed for at øve omgangen med våde veje. Bortset fra hindret udsyn har vand først og fremmest den ubehagelige egenskab, at den minimerer friktionen på kørebanens overflade. Med andre ord: dækkenes vejgreb minimeres. Resultatet: ved kørsel i sving kan den skrå stilling blive mindre og du skal regne med længere opbremsninger.

 

Men: moderne tursport- og vej-endurodæk har på våde veje et godt grebsniveau, som de fleste nybegyndere næsten ikke bruger selv i tørt vejr. Så lad dig ikke afskrække af en smule vand. Kør bare noget langsommere end sædvanligt, hold en større sikkerhedsafstand og undgå hurtige bremse-, styre- og gasgrebsbevægelser. Vær især forsigtigt på kloakdæksler, markeringer på kørebanen og repareret asfalt, for disse steder kan være utroligt glatte. Især når de er våde. Kør helst omkring og forbi.

 

Og til sidst et tip om bremsning: våde bremseskiver reagerer forsinket på grebets træk, indtil bremsebelægningen har "gnedet" skiven tør. Derfor er en fremadrettet kørsel utrolig vigtigt i regnvejr. Effekten formindskes, hvis du af og til trækker let i bremsegrebet, så vandlaget tørres af.

To på en motorcykel

To på en motorcykel, det kan være rigtigt sjovt. Selvfølgelig kun hvis man kender hinanden godt og motorcyklen har nok plads til den ekstra person. Men: så længe du er beskæftiget nok med dig selv, dit køretøj og trafikken, bør du undgå ekstra belastning. Og med belastning menes der ikke så megen vægten fra den anden person men mere den nødvendige opmærksomhed og ansvaret.

 

Først når du har kørt nogen tid alene på din motorcykel, bør du prøve at se hvordan en passager ændrer kørestilen: køretøjet virker langsommere, styringen kræver flere kræfter, bremse- og overhalingsstrækninger bliver betydeligt længere på mindre kraftige motorcykler. Det betyder intet, men kræver tilvænning og en bevidst tilpasning af din kørestil. Derfor får du her et par regler til dig selv og din passager:

Fahrtipps- Fahren mit Sozius

Grundlæggende regler for en tur med passager

For føreren:

  • Kør roligt, skift roligt gear, brems tidligt op, undvig huller i vejen.
  • Undgå hektiske eller risikable manøvrer.
  • Husk på, at bremse- og overhalingsstrækninger med en passager varer betydeligt længere.
  • Kraftig acceleration, høj hastighed og en dyb skrå stilling kun efter aftale og indforståelse med passageren.
  • Summa summarum: kør sådan, som du selv ville have det som passager.

Til passageren:

  • Hold godt fast, helst om førerens talje.
  • Støt dig på tanken under opbremsninger eller med en hånd bagpå på bøjlen (hvis monteret).
  • Hold kroppens spænding, sid lige op, men ikke forkrampet.
  • Kig med og tænk med. Så er du klar til sving og opbremsninger og kan hjælpe føreren.
  • Kig i sving over den skulder på føreren, der er inden i svinget.
  • Hold kropskontakt med føreren, men hold ham ikke fast.
  • Sid altid på linje med føreren.
  • Læn dig aldrig udefter mod den skrå stilling.
  • Lad fødderne blive på fodhvilerne, også i stoppepauser.

Sicherheits- und Kurventraining

Sikkerhedstræning: hav det sjovere på motorcyklen

Din egen kørsel kan forbedres på bedste måde med en sikkerhedstræning. En dag i det afspærrede træningsområde er utroligt lærerigt og er endda også rigtigt sjovt.