Køb af brugt motorcykel: tips og checkliste

Markedet for brugte motorcykler er stort og af og til temmelig uoverskueligt. Og ikke ethvert tilbud holder, hvad sælgeren lover. Her får du at vide, hvad du skal tage højde for, når du køber en brugt motorcykel.

Det behøver ikke altid at være et nyt køretøj. Ønsker du at spare penge, så er disse råd guld værd:

  1. Kontrollér altid i ro og mag. Køb først, hvis du virkeligt er blevet overbevist. Der vil være mange andre lejligheder, hvis en anden køber var hurtigere! 

    Især ved ældre bikes er det vigtigt at kontrollere omhyggeligt, hvad du får for pengene. Og om dine tekniske evner er nok til at udføre nødvendige arbejder, ellers kan det hurtigt blive dyrt... Vær på forhånd helt sikker på, hvad du leder efter: "kun noget til at køre på", "god brugt tilstand", "særligt udstyr", "perfekt original tilstand", dit "drømmekøretøj i ombygning" eller "grundlag" for din egen ombygning eller restaurering.
     
  2. Overvej under alle omstændigheder, hvilke reparationer der ubetinget skal udføres på køretøjet og hvor høje udgifterne til ændringer kan være. 

    En bike, som både optisk og teknisk er "nogenlunde" i orden, er helt sikkert intet godt køb for et "drømmekøretøj i ombygning". Her bør enten en virkeligt overbevisende teknik eller perfekt optik passe. Eller du bør på forhånd undersøge, om tilbuddet passer og en komplet ombygning derfor kan "betale sig". Men pas på... Næsten enhver ny opbygning bliver dyrere end planlagt. Hyppigt ville et "færdigt projekt" næsten være billigere på trods af den betydelige prisforskel...
     
  3. Også selv om du kun leder efter dele til et projekt, så er det altid en fordel at tage en prøvetur før du køber. Ikke alle mangler kan fastslås når maskinen står stille (f.eks. et dårligt hakkende gear, bøjede bremseskiver med flydende ophængning, en ramme, som af uforklarlige årsager hælder til siden ved høje hastigheder etc.).
     
  4. Kontrollér derfor også, om beviset for ejerretten er i orden, rammens - eller motorens numre er ægte, om der er udført svejsninger på chassiset, som ikke er registreret eller ikke godkendt af en sagkyndig. Om der er ombygningsdele med godkendelse eller som kan klare en individuel godkendelse gennem TÜV, etc., etc...
     
  5. Uanset om typen af køretøjet: Fastlæg dine forventninger, før du ser på et køretøj og tag helst om sagkyndig ledsager med, for to par øjne ser bedre end et par!
     
  6. Priserne på det tyske marked findes for eksempel altid i den seneste udgave af f.eks. "Schwacke-Liste Zweirad" for modeller med en alder op til 10 år. Ældre bikes er liebhaver-dele og her må det normale prisniveau selv i fagbladene afvejes. Vores checkliste kan hjælpe dig til at finde mangler på det tilbudte køretøj. Listen kan bruges som grundlag for en afsluttende kalkulation.
     
  7. Selvom MC'er, der handles privat, som regel er billigere i anskaffelse, bør først og fremmest interesserede med ringe teknisk kendskab alternativt prøve at undersøge tilbud fra forhandlere. Her kan blind tillid ikke anbefales - medmindre forhandleren giver garanti på det brugte køretøj, for så er du i det mindste som udgangspunkt sikret mod senere, ubehagelige "overraskelser".
     
  8. Men selvfølgelig gælder: Tag altid en længere prøvetur!
Gebrauchtkauf - Die Checkliste

Her kan du downloade den omfattende checkliste og en skabelon på en købsaftale. Checklisten kan hjælpe dig til at finde mangler på det tilbudte køretøj og nedfælde disse. Den kan bruges som grundlag for en afsluttende kalkulation:


iconCheckliste til køb af brugt motorcykeliconKøbsaftale
KFZ-Zulassung - Papiere

Registrering: motorcyklen skal registreres eller omregistreres

Få registreret din egne motorcykel for første gang? Det er ikke svært! Alt hvad du skal bruge til registreringen samt flere nyttige tips finder du her.

Læs mere
Louis Schraubertipp - Tipps für die Hauptuntersuchung

Tips til eftersyn

Motorcyklen skal i Tyskland til eftersyn hvert andet år. Hvordan man undgår problemer ved ændringer på motorcyklen og hvilke paragrafer i den tyske færdselslov (StVZO), der er vigtige for hvilke komponenter, ses af Louis' gør det selv-tips "TÜV".