MC-bagage: hvad kan bruges på hvilken motorcykel?

Rejse med motorcyklen: du lægger mere mærke til omgivelserne end i en bil, du lærer hurtigere andre at kende og selve turen er ikke en nødvendighed, men ren fornøjelse.

Gepäcksysteme: Motorradgepäck im Vergleich

Forskellige bagagesystemer i sammenligning

Især nybegyndere har glæde af den erfaring, som der indsamles på ture, der varer flere dage. Så tag du bare afsted. Men forinden skal du selvfølgelig have pakket bagagen på maskinen. Og dertil findes der temmelig mange forskellige bagagesystemer.

For at lette valget for dig viser vi her de mest brugte systemer og hvad de er bedst egnede til:

Tankrucksack
Tanktaske
  • Passer til: næsten alle typer motorcykler. Dog et problem ved Sportenduroer pga. pladsmangel og på motorcykler, hvor instrumenterne er placeret på tanken (f.eks. Harley-Davidson).
  • Fastgørelse: der er tre grundlæggende systemer i mange varianter til udvalg: rem-, magnet- og klikfastgørelse.
  • Fordele: har næsten ingen indflydelse på motorcyklens balance, perfekt til tung bagage og til alt, hvad man kan få hurtigt brug for på turen. Alt efter størrelsen giver en tanktaske på en maskine uden kåbe også en betydelig vindbeskyttelse.
Seitenkoffer
Sidetaske
  • Passer til: touring, sportstouring, naked bikes, rejseenduroer, alle maskiner, som der kan monteres et passende system på.
  • Fastgørelse: fast hold, tilpasset individuelt for enhver motorcykelmodel.
  • Fordele: de vandtætte bokse af kunststof eller aluminium er bogstaveligt talt motorcyklens bagagerum. De kan aflåses og er dermed sikret mod tyveri, sidder fast på motorcyklen og klarer selv relativ tung last.
Satteltaschen
Saddeltasker
  • Passer til: faktisk alle motorcykler med passagersæde, og supersportsmaskiner.
  • Fastgørelse: som regel med velcrobånd. Lægges bare ind over passagersædet (dog helst under sædebænken hvis muligt) og fastgøres med remme til passagerens fodhvilere.
  • Fordele: til en tur af og til samt især til chopper og sportsmotorcykler er saddeltasker et billigt og let alternativ til sidetasker.

Vigtigt: saddeltaskerne skal have nok sikkerhedsafstand til de varme endelyddæmpere!

Topcase
Topcase
  • Passer til: alle maskiner, hvor der kan monteres en passende holder.
  • Fastgørelse: topcases har lige som sidetasker brug for en bagagebærer og evt. ekstra adapterplade, der passer til den pågældende motorcykel.
  • Fordele: mange topcases er så store, at der er plads til 2 hjelme i dem. Lige som sidetasker er de vandtætte og kan aflåses.

Vigtigt: se også fabrikantens anbefalinger vedrørende læsning og maksimale hastigheder.

Gepäckrolle
Bagagerulle
  • Passer til: alle maskiner med passagersæde eller bagagebærer.
  • Fastgørelse: bagageruller skal fastgøres med remme i de passende bagagekroge eller stabile fastgørelsespunkter såsom dele på fodhvilerne eller holdegreb. Tip: bagageruller er vandtætte, men der siver alligevel luft ud gennem låsen. Derfor bør remmene strammes efter ved en pause.
  • Fordele: bagageruller er de mest lette, de billigste samt helt universelle transportbeholdere. Bagageruller er også egnede som rejsetasker, hvis man ikke har motorcyklen med.
Hecktasche
Bagtaske
  • Passer til: alle maskiner med passagersæde eller bagagebærer.
  • Fastgørelse: bagtasker skal fastgøres med remme i de passende bagagekroge eller stabile fastgørelsespunkter såsom dele på fodhvilerne eller holdegreb.
  • Fordele: bagtasker af tekstil er ideelle til motorcykler, hvorpå der ikke er plads til en stor taske eller tanktasker. Udvalget af størrelser og former er stort. Opdeling i enkelte rum skaber orden.
Gepäcksysteme: Motorradgepäck im Vergleich

Pak rigtigt: kørsel med bagage

Bagage kan placeres på enhver motorcykel, også på choppere og supersportmaskiner. Men for at sikkerhed og køreglæde ikke lider under det, får du et par grundlæggende tips: med bagage og især med en passager, ændrer den normale kørsel sig af og til ret meget, da det samlede tyngdepunkt skubbes bagud eller opefter. Motorcyklen bliver mere svær at håndtere, reagerer langsommere på styreudslag og styret har tendens til vibrere (resonansfrekvens).

Regler til læsning af motorcyklen

Overholder du de følgende regler under læsningen, minimeres eventuelle problemer:

  • Tunge ting, og alt hvad der skal bruges på turen, ned i tanktasken.
  • Pak tunge ting ned foran og i bunden af taskerne.
  • Sidetasker bør fyldes lige meget.
  • Kun let bagage kommer på bagenden.
  • Ingen tunge eller hårde ting i rygsækken, der er fare for kvæstelser!
  • Ingen bagage på styr og gaffel!
  • Alt skal fastgøres ordentligt, så intet kan flagre. Kontrollér jævnligt, og stram evt. efter.
  • Overskrid ikke den samlede masse, se registreringsattesten!
  • Overhold fabrikantens anbefalinger til læsning og hastighed.
  • Sørg for tilstrækkelig bevægelsesfrihed!
  • Dæk ikke blinklys og baglys til!
  • Kontroller styrevinkel og udsyn til instrumenter.
  • Tilpas fjedrenes spænding og evt. dæmpning.

Vigtig henvisning: lige som på en tur med en passager, ændrer bagagen motorcyklens reaktioner. Kør derfor meget opmærksomt og forsigtigt, når motorcyklen er læsset.


Touring-Checkliste

Hvilke ting, der ikke må mangle på en tur, ser du af vores touring-checkliste

iconTouring-Checkliste