Købsvejledning: jakker og bukser

Beklædning til motorcykelfører: tekstil eller læder? Komfort versus sikkerhed? En- eller todelt dragt? Alt hvad nybegynderen skal vide.

Jacke und hose

Jakker og bukser

Sådan en dragt har et hårdt job. Den skal ikke kun beskytte brugeren mod følger fra en ufrivillig berøring af jorden. Men den skal endnu mere beskytte mod fugt og snavs, nogle gange holde brugeren varm og andre gange igen sørge for frisk luft til kroppen. Og alligevel må den ikke flagre, ikke være for snæver og skal til sidst også se godt ud. Derfor er det ikke forunderligt, at der ikke findes et MC-outfit, som klarer alle disse krav.

Textiljacke

Tekstil

Vandtæt klimamembran, termofor kan tages af, megen plads i lommerne, typiske kendetegn for en tekstilkombi. 

Lederjacke

Læder

Sporty snit, fast bagdel, mulighed for knæslider, stretch-indlæg – typiske kendetegn for en læderkombi.

Læderkombi: hel- eller todelt dragt?

Heldragten er et must for kommende racerkører. En todelt dragt er mere bekvem at trække på i hverdagen og næsten lige så sikker.

Enhver motorcykelfører skal derfor beslutte sig for, hvilke egenskaber jakke og bukser skal have:

maksimal sikkerhed ved styrt?

Så er det især et spørgsmål om materiale. Læder er ved tilsvarende priser stadig mere rive- og slidfast end tekstil. Så kører du gerne hurtigt og vil måske endda træne på en racerbane, så bør du anskaffe dig en læderkombi. Læderkombier er som regel tætsiddende, hvilket sørger for, at beskytterne ikke kan glide væk i tilfælde af styrt. Det føles dog ofte noget ubekvemt, første gang dragten tages på. Men bare rolig! Læder udvider sig med tiden og tilpasser sig brugeren.

Maksimal komfort i hverdagen?

Kører du på motorcyklen til arbejdet eller større ture i ferien, er en tekstilkombi faktisk det bedste. Denne beskytter mod kulde og fugt og du kan putte dine ting ned i dragtens lommer. Tekstilkombier er som regel meget komfortable i snittet, så der også er plads til en fleecetrøje inden under, hvilket er perfekt til kolde dage. Og klimamembraner holder som regel regnvand ude. Ventilationssystemer sørger for behagelige forhold på varme dage.

Bemærk:
Uanset om tekstil eller læder, jakker og bukser bør altid være forbundet med en lynlås. Jo mere stabil, desto bedre. Især sportslige motorcykelførere bør sikre sig, at lynlåsen går hele vejen rundt om kroppen.

Verbindungsreißverschluss

Ikke alle tekstil- og kun få læderkombier er vandtætte. I disse tilfælde kan regnbeklædning anbefales.

Regenbekleidung

Regnsæt

fås et- eller todelte. Det er vigtigt, at regntøjet passer til MC-tøjet, lukker tæt til om halsen og ikke indskrænker bevægelsesfriheden på motorcyklen.

Et tip, når du prøver tøjet: MC-tøj skal passe på motorcyklen. Derfor er der mindst en motorcykel til rådighed i hver Louis filial.


Loven giver os motorcykelførere næsten ubegrænset frihed til at bestemme, hvordan vi beskytter os mod kulde, fugt og eventuelle følger fra ulykker. Kun paragraf 21a i den tyske trafiklov ("Straßenverkehrsordnung") foreskriver, at vi "skal bruge en egnet beskyttende hjelm under kørslen".

Noget andet er situationen under den praktiske køreprøve. Her gælder, hvad der står i tillæg 7 til den tyske kørekortsforordning ("Fahrerlaubnisverordnung"): "Ved prøver af klasse A, A1, A2 og AM skal eleven bruge egnet beskyttelsestøj, bestående af en passende hjelm, handsker, tætsiddende MC-jakke, rygbeskytter (hvis ikke indbygget i MC-jakken), MC-bukser og -støvler med tilstrækkelig ankelbeskyttelse".