Støvlerne

Motorcykelstøvler behøver hverken at være moderne eller at man skal kunne gå rundt i dem i timevis. Det vigtigste er, at de pakker dine fødder godt ind, helst op til skinnebenet.

Stiefel

Stålindlæg i sålen, tå- og hælkapper, tyk ankelpolstring – det sørger ikke ligefremt for komfort til gåture. Men har du en gang prøvet at have foden klemt ind under en væltet maskine, ved du at sikkerhedsudstyr bare er vigtigt.

Tip: støvle
  • Støvlerne må dog alligevel ikke trykke eller gøre ondt. Så det gælder: Stig op på motorcyklen med støvlerne på og test køreholdningen.
  • Til hverdags- og turkørere kan et udstyr med klimamembran anbefales.
  • Snørestøvler kan godt give den sagkyndige rynker på panden på trods af ankelbeskyttelsen. For det første da der teoretisk er risiko for at hænge fast med løkken i fodhvileren. For det andet, fordi snørebånd hurtigt kan gå i stykker under en ulykke og støvlerne dermed ikke sidder fast. Så bruger du snørestøvler, skal snørebåndene stikkes ned i skaftet.
Stiefel
Stiefel
Stiefel

Skinnebensbeskytter

Ses meget tydeligt på sportsstøvler: den massive beskyttende plade til det følsomme skinneben.

Stiefel

Gearskiftepad

Oven på forfoden (se stort billede). Obligatorisk for næsten alle MC-støvler. Beskytter både støvlen og førerens fod mod trykmærker under et gearskifte.

Tilbehørs-tip

Loven giver os motorcykelførere næsten ubegrænset frihed til at bestemme, hvordan vi beskytter os mod kulde, fugt og eventuelle følger fra ulykker. Kun paragraf 21a i den tyske trafiklov ("Straßenverkehrsordnung") foreskriver, at vi "skal bruge en egnet beskyttende hjelm under kørslen".

Noget andet er situationen under den praktiske køreprøve. Her gælder, hvad der står i tillæg 7 til den tyske kørekortsforordning ("Fahrerlaubnisverordnung"): "Ved prøver af klasse A, A1, A2 og AM skal eleven bruge egnet beskyttelsestøj, bestående af en passende hjelm, handsker, tætsiddende MC-jakke, rygbeskytter (hvis ikke indbygget i MC-jakken), MC-bukser og -støvler med tilstrækkelig ankelbeskyttelse".