Montering af udstødning 

Standard-lyddæmpere bliver større og større og tungere og tungere, og lyden bliver ofte tyndere og tyndere. Lydpotter og komplette systemer fra tilbehørsproducenter er lettere, lyder bedre og giver motorcyklen et individuelt look. 

Montering af udstødning

Montering af udstødning på MC

Hvor standard-lyddæmpere bliver større og større og vejer mere og mere, og lyden mere giver en inkarneret MC-kører tårer i øjnene, end den giver ham behagelig gåsehud, tilbyder tilbehørsproducenter med deres lydpotter og komplette udstødningssystemer den ønskede dybe, tunge lyd og et lækkert, individuelt sportslook eller specialbygget look. Desuden ligger udbyttet selv ved udstødningssystemer med godkendelse til kørsel i trafikken ofte noget over de originale værdier, momentet er mærkbart mere lineært og en ofte væsentligt lavere vægt er med til at give en forbedret køredynamik på motorcyklen. Udskiftningen er ofte ret nem at udføre.

Populære tuningsmetoder til motorcykler

Rent visuelt får ejerne af naked-bikes og sportsmaskiner i den aktuelle køretøjsgeneration (med indsprøjtningselektronik) muligheder, som tidligere aldrig ville være blevet godkendt: en Hurric Supersport-lyddæmper f.eks. giver netop det korte, rå look, som mange MC-kørere altid har ønsket sig – endda med EU-godkendelse. Det sparer dig også for at skulle forbi synshallen eller have godkendelsen med dig, når du er ude at køre, for lovgivningen betragter alene stemplet på udstødningen som et bevis på gyldigheden.

Udskiftningen af udstødningen alene eller bare anvendelsen af et permanent K&N-luftfilter er stadigvæk ofte en del af indsprøjtningselektronikkens reguleringsområde, der sikrer dig et korrekt blandingsforhold. Først når flere former for tuning anvendes samtidig (f.eks. sportsluftfilter plus fjernet DB-killer), skal man ved indsprøjtning tænker over forbedring af blandingen (f.eks. i form af en power-commander). Det gælder også, hvis der monteres udstødninger, der ikke er godkendt til kørsel på offentlig vej. På køretøjer med karburator afhænger det meget af den enkelte motorcykel, hvornår der er behov for en forbedring af blandingen – hvis der kun anvendes en EU-godkendt dæmper med DB-killer, skal der sjældent monteres federe dyser.

Bemærk: Hvis der anvendes flere former for tuning samtidig (udstødning plus luftfilter med øget gennemstrømning), er dette ofte uundgåeligt. Derfor kan det anbefales at analysere motorens tændrørstilstand efter en ombygning og at være opmærksom på andre tegn, der tyder på en for tynd blanding, f.eks. udstødningsknald, når der lukkes af for gassen eller en øget motortemperatur.  

Og katalysatoren? Siden 2006 udføres der på motorcykler ud over det periodiske syn også udstødningseftersyn. Hvis udstødningen udskiftes med en udstødning fra en tilbehørsproducent på motorcykler fra og med modelår 05/2006, skal den udstyres med en katalysator for at udstødningsværdierne kan overholdes. Det er naturligvis praktisk, når den originale katalysator er anbragt i manifolden – for så behøver en udstødning fra en tilbehørsproducent ikke indeholde nogen katalysator. For køretøjer, der er sendt på markedet fra og med 2016, gælder den endnu strengere Euro4-standard for udstødnings- og støjværdier. Der skal anvendes en dokumenteret Euro4-udstødning. Her kan DB-killeren ikke længere afmonteres. Køretøjer fra før 05/2006 kræver ingen katalysator for at opfylde de gældende udstødningsgrænseværdier – her kan katalysatoren derfor bortfalde ved montering af en udstødning fra en tilbehørsproducent (se gør det selv-tippet Eftersyn og EU-lov).

Montering af en lyddæmper fra en tilbehørsproducent med en Hurric Supersport med katalysator på Kawasaki Z 750 fra modelår 2007 som eksempel.

Før du påbegynder arbejdet, skal du klodse din motorcykel op, så den står sikkert og stabilt (se gør det selv-tippet Løftebuk – grundlæggende viden). Læg et blødt underlag klar (f.eks. et tæppe), så du både kan lægge de originale dele samt de nye påbygningsdele frem og så der ikke opstår uønskede ridser.  


Montering af en ekstra lyddæmper – sådan er det gjort

Trin 1: løsn skruerne på manifold, lydpotteholder og stel

Trin 1: løsn skruerne på manifold, lydpotteholder og stel

01 – Løsn skruerne på manifold, lydpotteholder og stel

Start med at løsne skruerne til manifoldspændebåndet, mellemrørets holder og holderen til endelyddæmperen på MC-stellet. Sørg altid for at holde godt fast i endelyddæmperen, når du løsner den sidste skrue til lydpotten, så den ikke falder på gulvet.


Trin 2: fjern afdækningskappen til styreakslens servomotor

Trin 2: fjern afdækningskappen til styreakslens servomotor

02 – Fjern afdækningskappen til styreakslens servomotor

Drej nu endelyddæmperen udad med urets retning, og afmonter den sorte afdækningskappe til styreakslens servomotor ved at fjerne de to unbrakoskruer.


Trin 3: tag kablerne af

Trin 3: tag kablerne af

03 – Tag kablerne af

Før du tager kablerne på styreakslen af, skal du løsne de sekskantmøtrikker, der fastlåser kablerne. Nu kan kablerne til servomotoren tages af, og kan fastgøres sikkert på motorcyklen med kabelbindere.

Bemærk: de "døde" kabler må senere ikke komme i berøring med bevægelige dele! De skal altså holdes på sikker afstand af kæde, forreste og bageste tandhjul eller svingarmen! Det er også en mulighed at afmontere kablerne fuldstændigt. Dette kan dog medføre en fejlmeddelelse på instrumentbrættet, hvilket betyder, at motorcyklen kun kører i nødprogrammet – men den uønskede fejlmeddelelse vil i det mindste blive vist permanent. Dette skal så fjernes ved hjælp af elektronikken, hvilket er et arbejde, som kun det professionelle værksted kan udføre.


Trin 4: skub mellemrøret i, og formonter manifoldspændebåndet

Trin 4: skub mellemrøret i, og formonter manifoldspændebåndet

04 – Zwischenrohr einschieben und Krümmerschelle vormontieren

Smør rørenes kontaktflader let med kobberpasta, så de er lettere at montere og evt. kan afmonteres igen. Også alle fastgørings- og spændebåndsskruer på udstødningen skal forsynes med kobberpasta, så de ikke ruster fast. Skub nu Hurric-mellemrøret ind i den originale manifold, og formonter manifoldspændebåndet løst.


Trin 5: skub den nye endelyddæmper på

Trin 5: skub den nye endelyddæmper på

05 – Skub den nye endelyddæmper på

Skub så Hurric-endelyddæmperen helt i bund på Hurric-mellemrøret. Juster endelyddæmperen og mellemrøret således, at udstødningssystemet løber parallelt med motorcyklen. Træk kulfiberspændebåndet over Hurric-endelyddæmperen, og monter den løst på den originale holder på motorcyklens stel ved hjælp af det originale fastgørelsesmateriale.


Trin 6: sæt fjedrene i

Trin 6: sæt fjedrene i

06 – Sæt fjedrene i

Sæt nu fjedrene i de dertil beregnede fjederringe. Det anbefales at anvende et fjeder-monteringsværktøj. 


Trin 7: juster lyddæmperen

Trin 7: juster lyddæmperen

07 – Juster lyddæmperen

Juster lyddæmperen på køretøjet, og sørg for en spændingsfri montering – dette er vigtigt, for ellers kan der opstå vibrationsskader. Hvis udstødningen stikker en smule frem på monteringspunktet på stellet og dette ikke kan ændres ved korrigering, bør du hellere montere en tyk afstandsspændeskive her i stedet for bare at spænde hele systemet fast på stellet med skruen. Spænd til slut M8-skruerne på stelholderen og på spændebåndet til mellemrøret med et tilspændingsmoment på 21 Nm. Når monteringen er færdig, og alle dele sidder pænt og sikkert fast, er det tid til det første lydtjek. Og vi garanterer dig for, at lyden vil få smilet frem på enhver MC-kørers læber!


Louis Teknikcenter

Har du et teknisk spørgsmål om din motorcykel, kan du gerne henvende dig til vores teknikcenter. Medarbejderne har erfaring, mulighed for at se efter samt utallige adresser til hjælp.

Bemærk!

Vores gør-det-selv tips er kun generelle arbejder, som ikke er lige egnede til alle køretøjer eller også enkelte komponenter. De lokale forhold hos dig kan være helt anderledes, derfor påtager vi os ingen garanti for rigtigheden af de oplysninger, der står i vores gør-det-selv tips.

Vi takker for din forståelse.