Pleje og reparation af bowdentræk 

Når gas, choker, kobling eller tromlebremse bliver svære at aktivere, bør du straks kigge til de pågældende greb og bowdentræk. 

Pleje og reparation af bowdentræk

Bowdentræk på MC: pleje og reparation

Når gassen, chokeren, koblingen eller tromlebremsen (klassikere) ikke længere er så let at betjene, som den plejer, og når betjeningen "hakker", skal du straks kaste et blik på grebene og ikke mindst på bowdentræk, der skal aktiveres.  

Bowdentrækket skal i første omgang være knækfrit og være trukket i en så stor bue, som muligt. Hvis der er knæk på det eller det er blevet trukket for stramt, øger dette kræfterne til betjeningen ganske betragteligt. Gashåndtag skal altid gå tilbage til udgangspositionen igen af sig selv. Gør de ikke længere det, kan det skyldes en uhensigtsmæssig trækning af kablet, friktion fra gasrullen mod styret, betjeningerne, styrenden (f.eks. på grund af en uhensigtsmæssigt monteret grebsbetjening), en defekt kabelwire eller manglende smøring.

Regelmæssig, grundig smøring er vigtig, hvis kablet ikke skal slides for hurtigt. Anvend altid bowdentrækspray, hvis kablet har teflonindlæg, der kan ses som en tynd hvid "slange" indvendigt i rullen, der får det indvendige til at "glide" bedre.

Eksempel på anvendelse af bowdentræksmører

Eksempel på anvendelse af bowdentræksmører

Olie ville få teflonen til at svulme op og resultatet ville være et trægt kabel. Olie (helst ikke for tyndtflydende) må derfor kun anvendes til smøring af konventionelle bowdenkabler uden teflonindlæg - men også her kan ovennævnte kabelspray anvendes. Det kan nemt anbringes i kablet ved hjælp af en bowdentræksmører.  

Kablet er smurt tilstrækkeligt, når smøremidlet kommer ud igen ved enden forneden. Hvis der anvendes olie, kan man også hænge det afmonterede kabel op natten over, så olien effektivt kan løbe igennem og den overskydende rest kan opsamles/fjernes.  

Hvis du ved kontrol af dit bowdentræk nu kan konstatere, at enkelte tråde i kernen allerede er knækket, bør du udskifte kernen eller hele bowdentrækket så hurtigt som muligt, for hvis et bowdentræk knækker under kørsel, kan det være ret ubehageligt.  

Fornuftige MC-kørere har derfor altid "lappegrej" med på køretøjet, som indeholder bowdentrækmateriale og skruenippel. Kontrollér, om de nipler, der findes i dit reparationssæt nu også egner sig til betjeningerne på din MC-model, og suppler evt.  

Sørg også altid for at have en skruetrækker med, som passer godt til skruerne til niplerne og en tang til at holde fast med, så du kan spænde niplerne stramt nok uden at ødelægge dem. Der skal også bruges en skarp tang til at bide tråden over med. Det er bedst at bruge en særlig tang med bowdentræk, der ikke klemmer tråden "flad". Med en god, langbenet trådtang har man tilstrækkelig kraft - traditionelle korte knibtænger eller skævbidere er mindre effektive.  

Men skruenipler skal altid kun anvendes på koblingstrækket som nød-reparationsløsning på turen hen til det nærmeste værksted - bremsekabler må under ingen omstændigheder monteres med en skruenippel, så må du hellere ringe efter vejhjælp og lade dem bugsere dit køretøj hen til værkstedet. Choker- og gaskabler overfører minimal styrke og kan også permanent anvendes med skruenipler, hvis de er fikseret godt. Men også her er loddede nipler mere professionelle.

Hvis kablet skal udskiftes, og færdigsamlede varer ikke lige er ved hånden, ikke længere fås eller der er brug for en speciel længde, f.eks. fordi der skal bruges et andet styr, skal du selv fremstille et bowdentræk. Dette er med bowdentrækovertræk og -kerne i metermål og nipler og indstillere, der fås separat, relativ let og billigt at lave.

Vær opmærksom på følgende, når du samler kablet:

  • kernen skal altid have lidt spillerum i hylsteret, så den også kan løbe uden friktion ved små radiusser. Ved tynde gas- og chokerkabler er et spillerum på 1 mm tilstrækkeligt, tykkere koblingskabler kræver 1-1,5 mm spillerum. 
  • Undersøg først grundigt på dit originale kabel, hvilken nippelstørrelse du skal have. Japanske MC-producenter anvender desværre af og til nipler, der ikke fås i handlen. "Snu" hobbymekanikere lader sig dog ikke skræmme af dette - de fremstiller selv de enkelte nippelformer af tynde messingstave, som fås i byggemarkederne.
  • Husk også at bestille endemuffer. Du kan ofte genanvende justeringen fra det gamle originale kabel.

Ved fremstilling at et nyt kabel skal du desuden bruge en loddekolbe med en effekt på mindst 80 watt eller endnu bedre en blæselampe, lidt loddetråd, bremserens og altid loddevand (fås i byggemarkeder) til forrensning af kernen. Start med at måle metervaren efter det originale kabel eller mål monteringspositionen generøst op i køretøjet (ved nye styr med relevant længdekorrektion).


Lod Bowden-kablerne – sådan er det gjort

Trin 1: afkortning af bowdentræk

Trin 1: afkortning af bowdentræk

01 – Afkortning af bowdentræk

Start med at lodde en nippel på kablets kerne i den ene side, stik kablet sammen og monter det som prøve for at finde den nøjagtige længde til betjeningerne på køretøjet. Vær opmærksom på, at eventuelle justeringer er blevet skruet tilbage i deres grundstilling og at koblingssneglen på motoren ligeledes befinder sig i grundstillingen, men indregn det nødvendige spillerum for kablet (ca. 2-3 mm), og lad ved lodning kernen stikke et par millimeter ud af niplen, der stadigvæk er løs.

Kabelhylsteret skal ligge korrekt i justeringerne og må ikke ved en fejl komme til at ligge på kanten, så du kan afkorte kernen optimalt!


Trin 2: spredning af kablets kerne i loddeniplen

Trin 2: spredning af kablets kerne i loddeniplen

02 – Spredning af kablets kerne i loddeniplen

Kontrollér omhyggeligt, for når du først har loddet den anden nippel på, kan du ikke længere korrigere kablet. Tag så kablet af, og lod den anden nippel på. Ved lodning skal du gøre følgende: rengør enden af kablet med bremserens. Skub niplen på, og lad enden af kernen stikke lidt ud. Spænd niplen fast i skruestikket, og spred de enkelte tråde i kernen fra hinanden med en skruetrækker, så niplen ikke længere så nemt kan trækkes af - det gør senere loddestedet stabilt.


Trin 3: rensning af kabelende med loddenippel i loddevand

Trin 3: rensning af kabelende med loddenippel i loddevand

03 –  Rensning af kabelende med loddenippel i loddevand

Dyp nu enden af bowdentrækket med niplen i loddevand for at rense den grundigt. Kun på den måde kan loddemetallet hæfte, ellers perler det af tråden. Rensning kun med bremserens eller fortynder er ikke nok!


Fig. 4: lodning af nippel

Trin 4: lodning af nippel

04 – Lodning af nippel

Opvarm niplen med loddekolben/blæselampen. Pas på, at kernen ikke "udgløder", da den ellers vil kunne knække! Put nu loddemetal på loddeniplen, samtidig med at den spredte ende af kerne peger nedad. Lodningen er perfekt, hvis loddemetallet flyder godt ind i niplen, og danner en kugle på den spredte ende.


Fig. 5: glatfilning af loddested

Trin 5: glatfilning af loddested

05 – Glatfilning af loddested

Lad niplen køle af. Nu kan du udjævne niplens hoved med en fil. Smør det færdige kabel grundigt, før du monterer det (se ovenfor). Kontrollér ved montering, om kablet har unødig friktion på betjeningen, der vil kunne forårsage slitage før tid. Slib eventuelt skurende steder med en fil/slibepapir. Sørg også for et tilstrækkeligt monteringsspillerum - hvis et gaskabel er indstillet for stramt, kan det utilsigtet give et forkert omdrejningstal i tomgang eller "rive" sig fri ved udslag med styret. For lidt spillerum ved koblingen kan medføre koblingsglidning. På koblingen skal kablet have et spillerum på 2-3 mm.


Vores anbefaling


Louis Teknikcenter

Har du et teknisk spørgsmål om din motorcykel, kan du gerne henvende dig til vores teknikcenter. Medarbejderne har erfaring, mulighed for at se efter samt utallige adresser til hjælp.

Bemærk!

Vores gør-det-selv tips er kun generelle arbejder, som ikke er lige egnede til alle køretøjer eller også enkelte komponenter. De lokale forhold hos dig kan være helt anderledes, derfor påtager vi os ingen garanti for rigtigheden af de oplysninger, der står i vores gør-det-selv tips.

Vi takker for din forståelse.