Oprettelse af kabelforbindelser 

Man skal kunne stole 100% på alle kabelforbindelser på motorcyklen, uanset om de er stikmonteret eller loddet. 

Oprettelse af kabelforbindelser

Du anbringer et chopperstyr på motorcyklen, monterer ekstra forlygter eller skal gennemgå kabeltræet på en klassiker – der findes en lang række opgaver på en motorcykel, der gør det nødvendigt at oprette eller udskifte kabelforbindelser. Hvis man blot samler trådene og vikler tape omkring, kan det godt være, at det virker i første omgang, men det holder ikke længe. Har man først en gang prøvet at stå på en mørk landevej, måske endda i silende regn, og skulle finde årsagen til en kortslutning, vil man fremover sætte pris på holdbare kabelforbindelser.


Fjernelse af kabelisoleringer

Kabelsamlingsstik og -forbindelser: Med en afisoleringstang kan kabelisolering let fjernes.

Fjernelse af kabelisoleringer

Før du kan gå i gang med at samle, skal kablerne først forberedes. Her skal kernen (bundtet af tråde i kablet) have fjernet isoleringen. Det kan man selvfølgelig forsøge at gøre med en lommekniv, men man risikerer bare at ødelægge trådene.  

Man arbejder mere sikkert, hurtigere og mere professionelt med en afisoleringstang og det rene resultat gør det lettere at forbinde kablerne, uanset hvilken af følgende metoder man vælger.


Japan-stik

De kendte standardstik på japanske motorcykler

Japan-stik

De ser mere professionelle ud på motorcyklens kabeltræ end de kulørte køretøjskabelsko og beskytter med deres plastmuffer godt mod fugt: Japan-stik er altid perfekte, hvis en komponent skal anbringes på motorcyklen med få tilslutningskabler. Det vigtige er den holdbare krympning af stikkene. Til det formål er det bedst at anvende en patenteret krympetang med tilhørende krympebakker, hvor kabelskoene til disse stik lægges og i en og samme arbejdsgang kan presses fast og rent sammen på kablet.


Multistik

Vandtæt og sikker: Baas-sealforbindelse 

Multistik

Hvis der monteres en komponent med mange kabeludgange eller hvis korroderede eller beskadigede stik skal fjernes fra et gammel kabeltræ, er multistik en god løsning. For at få metaltungerne på gamle stik ud af plastikhylsteret, skal den lille forbindelse trykkes op nedefra med en ganske fin skruetrækker, mens man samtidig trækker i stikket. Ved krympning af kabelsko anvender man ligesom på Japan-stikket en patenteret krympetang med kæber i den rigtige størrelse.

Hvis man vil beskytte sit stik mod fugt, så smører man det ganske enkelt bare efter færdigmontering til med flydende tætningsmiddel ved kabelindgangen eller går direkte til den vandtætte sealforbinder f.eks. af mærket Baas.


Tip til tynde kabler

Læg de afisolerede tråde omkring det isolerede kabel, og klem stikket på

Tip til tynde kabler

Hvis tilslutningskablet er meget tyndt, kan det ofte ikke samles tæt nok, og løsner sig gerne fra stikket. I så fald lægger du de afisolerede tråder over det isolerede kabel og øger derved tværsnittet. Nu kan stikket klemmes fast om kablet.


Loddeforbindelse

Loddesamlinger er perfekte til at samle to kabler med permanent

Loddeforbindelse

Transparente kabelforbindere fyldt med loddemetal i midten er perfekte, når to kabler skal forbindes med hinanden permanent, for de er vandtætte, slanke og er flottere end de kulørte krympesamlinger til biler.

Desuden er de også lette at anbringe: kabelenderne, der er afisoleret et par millimeter for enden, skubbes midt på fast mod hinanden i den samling, der passer til kabeltværsnittet og loddemetallet i midten varmes forsigtigt op med en varmepistol eller lighter, indtil loddeforbindelsen er etableret.

Det kan også i nødstilfælde klares i vejkanten, uden strøm, tang og loddekolbe. Derfor må der aldrig mangle et par loddesamlinger, en lighter og et ekstra stykke kabel i værktøjssættet til din touring-MC.


Lodning og isolering

Med det rigtige udstyr er lodning ingen sag

Lodning og isolering

Når kabler skal forlænges eller afkortes, og kabelsamlinger ikke ser godt ud det pågældende sted, anbefales det at lodde kabelstykkerne sammen med en loddekolbe. Loddestedet isoleres med krympeflex. Det sammenloddede kabel kan stikkes i en kabelkappe.

For at der skal kunne oprettes en loddeforbindelse, skal kontaktstederne altid være rene og fedtfri. Ved lodning kræves der altid kabler med korrosionsfri kerne – et grønirret gammelt kabel kan ikke længere loddes og bør straks udskiftes, fordi det har en for stor modstand.


Oprettelse af kabelforbindelser – sådan er det gjort

Trin 1: lad tinnet smelte på loddekolben, og saml kablet

Trin 1: lad tinnet smelte på loddekolben, og saml kablet

01 – Loddekolben

  1. Mens loddekolben varmes op, forberedes kablerne før lodning – de afkortes altså, afisoleres forsigtigt et par millimeter med afisoleringstangen og der skubbes et stykke krympeflex på et af kablerne, før det hele samles.  
  2. Hvis loddekolben er varm nok, fortinner man de afisolerede tråde på en af kabelenderne ved at holde loddekolben under og lade en smule tin smelte.

Er kabelkernen ren, "suges" tinnet fint ind i mellemrummene. Perler tinnet af, er tråden til lodning ikke ren nok. Det bedste er at spænde kablet op i en skruestik, når det skal fortinnes. Er dette ikke muligt, er det en fordel at have en hjælper.

Lad kun den ende af kablet være spændt fast, og tryk den anden imod den, og hold spidsen af loddekolben under, indtil loddemetallet smelter og kablet samles.


Trin 2: det friske loddested beskyttes mod fugt ved hjælp af krympeflex

Trin 2: det friske loddested beskyttes mod fugt ved hjælp af krympeflex

02 – Loddested

Efter et kort øjeblik er loddestedet afkølet, og krympeflexen kan skubbes på. Med en lighter opvarmes flexen nu med let afstand og krymper. I stedet for lighteren kan man, hvis man har en sådan i nærheden, naturligvis også bruge en varmluftblæser til at krympe med.


Louis Teknikcenter

Har du et teknisk spørgsmål om din motorcykel, kan du gerne henvende dig til vores teknikcenter. Medarbejderne har erfaring, mulighed for at se efter samt utallige adresser til hjælp.

Bemærk!

Vores gør-det-selv tips er kun generelle arbejder, som ikke er lige egnede til alle køretøjer eller også enkelte komponenter. De lokale forhold hos dig kan være helt anderledes, derfor påtager vi os ingen garanti for rigtigheden af de oplysninger, der står i vores gør-det-selv tips.

Vi takker for din forståelse.