Montering af taske- og holdersystem på MC (hardcase) 

Solide hardcase-tasker er den mest sikre løsning ved transport af bagage på motorcyklen. Monteringen af hele taskesystemet viser vi med Hepco & Becker-komponenter som eksempel. 

Montering af taske- og holdersystem på MC (hardcase)

Montering af tasker på MC

Mulighederne for at medbringe bagage øger motorcyklens nytteværdi – ferien bliver først rigtig dejlig, hvis man ikke bliver nødt til at undvære alt sit sædvanlige udstyr og sit yndlingstøj. Systemsidetasker, som bevarer passagerens benplads, er derfor perfekte, når man skal afsted med sin partner.

Det skal være der det hele

Det skal være der det hele

Udvalget af forskellige hardcase-typer er stort. Ved anvendelse under mere grove forhold (f.eks. på rejseenduroer) er robuste alutasker det helt rigtige. Holder man sig derimod på vejen, er klassiske tasker af plast det helt rigtige. Gruppen af softbags er relativt ny, en videreudvikling af de velkendte sidetasker kombineret med fastgørelsen på særlige systemholdere – perfekt til supersportsmaskiner og retromaskiner.

Ved montering af holdersystemet skal du bruge en rummelig arbejdsplads med et rent underlag. På et stort stykke pap, et tæppe eller en uldplaid kan du anbringe komponenterne på en skånsom måde.

MC'en klodses sikkert op ved hjælp af en MC-løfter eller støttefoden (se det selv-tippet "Løftebuk - grundlæggende viden"). Før monteringen påbegyndes, skal du studere monteringsvejledningen grundigt.  

Her viser vi med en Ducati Multistrada som eksempel, hvordan monteringen af en Hepco & Becker "Lock It"-sideholder fra Statten monteres.


Montering af taske- og holdersystem – sådan er det gjort

Trin 1: afmonter holderen til passagerfodhvileren

Trin 1: afmonter holderen til passagerfodhvileren

01 – Afmonter holderen til passagerfodhvileren

På det viste eksempel starter vi med at skrue holderen til passagerfodhvileren af, for disse monteringspunkter skal bruges til holderens forreste ende.


Trin 2: monteret øverste holder under bagenden

Trin 2: monteret øverste holder under bagenden

02 – Monteret øverste holder under bagenden

Den øverste holder udgøres af en bøjle, som man på Ducati Multistrada praktisk og nemt kan anbringe under bagenden med to muffer og skruer. På mange modeller skal sædebænken nu tages af og bagenden skal afmonteres delvist for at kunne etablere de to øverste fastgøringspunkter til taskeholderen i venstre og højre side. På Ducati'en skal der heller ikke ændres noget på belysningen – på nogle køretøjer skal blinklyset f.eks. rykkes frem, for at der bliver plads til taskerne.


Trin 3: skru holderen på det øverste fastgøringspunkt

Trin 3: skru holderen på det øverste fastgøringspunkt

03 – Skru holderen på det øverste fastgøringspunkt

Nu kan der i hver side sættes en holderhalvdel på, som derefter skrues på det øverste fastgøringspunkt på den netop monterede bøjle.


Trin 4: så er turen kommet til det øverste, bageste fastgøringspunkt

Trin 4: så er turen kommet til det øverste, bageste fastgøringspunkt

04 – Skrue på den bageste støtte

Nu kommer vi til det øverste bageste fastgøringspunkt direkte på køretøjet, her lægges der en muffe under.


Trin 5, fig. 1: fikser armen til monteringspunktet under fodhvilerholderen

Trin 5, fig. 1: fikser armen til monteringspunktet under fodhvilerholderen

05 – Fiksering af holder på fodhviler

Nu kan armen til monteringspunktet fikseres under fodhvilerholderen.

I venstre side sættes fodhvilerholderen foran armen og anbringes med længere skruer. I højre side sættes fodhvilerholderen først på stellet, armen skrues forinden på med to muffer som afstandsstykker.

Trin 5, fig. 2: monter armen med muffer

Trin 5, fig. 2: monter armen med muffer


Trin 6: anbring den tværgående forbindelse til stabilisering af taskeholderen

Trin 6: anbring den tværgående forbindelse til stabilisering af taskeholderen

06 – Fastgør krydsforbindelse

Bagpå stabiliseres holderen til tasken ved hjælp af en tværgående forbindelse (bagved bagskærmen). Forbindelsesbøjlen skrues fast med to skruer mellem både højre og venstre sideholder.


Trin 7: kontrollér placeringen, og spænd forskruningerne

Trin 7: kontrollér placeringen, og spænd forskruningerne

07 – Kontrollér placeringen, og spænd forskruningerne

Kontrollér nu, at den løst monterede taskeholder ikke sidder i spænd og sidder så symmetrisk som muligt på køretøjet. Ingen køretøjer er 100% ens – hvis der er opstået spændinger eller mellemrum ved monteringspunkterne, kan du forsøge at afhjælpe dem ved at trække lidt i holderen eller bruge spændeskiver.

Rent undtagelsesvis skal der bruges en fil på holderen til at gøre et skruehul længere, eller armen skal bøjes forsigtigt, så afstanden reduceres. Det er altid bedre end bare at tvinge komponenterne sammen ved hjælp af skruerne. En holder, der sidder i spænd, når den er monteret, kan senere få revner! Først, når det hele sidder perfekt, spændes alle skrueforbindelser permanent.


Trin 8, fig. 1: anbring holdebeslag

Trin 8, fig. 1: anbring holdebeslag

08 – Anbring holdebeslag

For at taskerne skal kunne sættes fast på holderen, skal holdebeslagene nu anbringes på den. Ved Hepco & Becker findes de i pakken til taskerne.

Bemærk: husk, at skrue beslagene af igen, hvis du skifter køretøj (hvis du vil fortsætte med at bruge taskerne på den nye motorcykel). På den nye holder på din næste motorcykel følger de ikke automatisk med, og så vil du skulle bestille nye.

Trin 8, fig. 2: sæt tasken i holdebeslagene, og kontrollér, at den sidder godt fast

Trin 8, fig. 2: sæt tasken i holdebeslagene, og kontrollér, at den sidder godt fast

Kontrollér nu, hvor godt tasken passer til holderen og lukkemekanismen. Dette gøres ved at sætte tasken fast på den ene side og trykke den anden side i lukkemekanismen. Opstår der problemer, når du sætter den fast, skal beslagene på holderen løsnes igen og justeres, indtil resultatet er 100% perfekt. Hvis nøglen slet ikke kan drejes i låsen eller er meget svær at dreje, kan det godt være et tegn på, at mekanismen ikke er justeret korrekt endnu.


Korrekt håndtering af tasker  

  • Efter montering skal der altid være en tilstrækkelig stor afstand til udstødningen – især, hvis der sidder en lyddæmper fra en tilbehørsproducent på køretøjet. Husk at kontrollere!
  • Desuden skal maskinens affjedring afprøves, når den er parkeret, helst ved hjælp af to personer, så du sikrer, at tasken ikke støder på nogen steder, selv om du måske kører i et hul.
  • Sørg også for, at den tilladte totalvægt (se skiltet på køretøjet) ikke overskrides. Fordel vægten ensartet i begge tasker. Tunge genstande skal anbringes så langt foran og nede som muligt. En eventuel topcase skal reserveres til let bagage.
  • Selve taskerne og beslagene skal låses, før du begynder at køre. Meget forsigtige tour-kørere sikrer også taskerne på holderen med spænderemme – det gælder især, hvis man skal køre på dårlige veje og stier.
  • Tasker kan ændre køretøjets køreegenskaber, de gør den desuden bredere – start med at vænne dig til de ændrede forhold ved lav hastighed, undgå for smalle passager (undgå at sno dig igennem passager). Overhold de oplyste maks.-hastigheder fra producenten af tasken (oftest 130 km/t). Ved overskridelse af maks.-hastigheden kan der opstå farlig uro i stellet (pendulering).

Louis Teknikcenter

Har du et teknisk spørgsmål om din motorcykel, kan du gerne henvende dig til vores teknikcenter. Medarbejderne har erfaring, mulighed for at se efter samt utallige adresser til hjælp.

Bemærk!

Vores gør-det-selv tips er kun generelle arbejder, som ikke er lige egnede til alle køretøjer eller også enkelte komponenter. De lokale forhold hos dig kan være helt anderledes, derfor påtager vi os ingen garanti for rigtigheden af de oplysninger, der står i vores gør-det-selv tips.

Vi takker for din forståelse.