Ombygning af styr på motorcyklen 

Standardstyr passer ikke til alle kørere. Kropsbygning og personlige præferencer er vidt forskellige. En individuel styrombygning kan ofte udrette mirakler, når det gælder køreglæde og sikkerhed. 

Ombygning af styr på motorcyklen

Valg af det ønskede styr

Den optimale siddeposition på motorcyklen er en meget individuel sag: den afhænger både af førerens præferencer og kropsbygning, men motorcyklens stil spiller også en stor rolle, når det gælder valget af det helt rigtige styr. Ved hjælp af form, materiale og farver kan maskinens karakter og linjer ændres helt efter den personlige smag. Udskiftningen af styret er et arbejde, der sagtens kan udføres på amatørværkstedet uden problemer – følgende tips vil hjælpe dig med at få arbejdet til at lykkes.

Inden du køber dit drømmestyr, skal du kontrollere på motorcyklen, om det ud fra målene nu også kan bruges, om der foreligger en typegodkendelse eller TÜV-godkendelse og om dine originale kabler er lange nok til monteringen. Det gøres lettest ved at få en hjælper til at holde fast i din motorcykels originale styr, og løsne det fra fastklemningen på gaffelbroen. Få så hjælperen til at løfte styret i højden, og mål, hvor meget spillerum kablerne tillader. Find nu bredden på dit nye styr.

Viser det sig, at kablerne er for korte, skal du kontrollere på motorcyklen, om situationen kan forbedres ved at trække dem på en smartere måde. Ellers skal du indregne længere komponenter i din ombygning. Det samme gælder for bremseledningerne. I vores gør det selv-tip Stålflex-bremseslanger finder du en nøjagtig beskrivelse af udskiftningen af bremseslanger. Elkabler kan forlænges ved at lodde kabelsegmenter i, og isoleringen kan forlænges med krympeflex. På ældre street- og sportsbikes passer koblings- og gaskablerne fra en chopper- eller touringmodel med lignende konstruktion sommetider.

En del af en vellykket ombygning af styret er også valget af matchende styrender – dem kan man lige så godt købe samtidig med det nye styr, for de originale endestykker har delvist skruegevind og kan ikke genanvendes i det nye styr. Vær opmærksom på, at styrenderne skal passe til det anvendte styr ud fra klemmemekanismens diameter. Stålstyr har som regel en indvendig diameter på 17–18 mm, aluminiumsstyr som regel 14 mm. Har dit køretøj tendens til små vibrationer, kan det være en god idé at montere "vibrationsdæmpere" på styret, altså styrender med større vægt.


Konvertering af styret – sådan er det gjort

Trin 1: beskyt tanken mod skader

Trin 1: beskyt tanken mod skader

01 – Beskyt tanken mod skader

Inden du påbegynder din ombygning, skal du finde en ren arbejdsplads, hvor du kan arbejde uforstyrret. Læg dit værktøj og de nødvendige ombygningsdele frem, klods din motorcykel op på en sikker måde, og afdæk motorcyklens tank godt med en klud, så du beskytter lakken.


Trin 2: løsn skruen med et par slag med en hammer på skruetrækkeren

Trin 2: løsn skruen med et par slag med en hammer på skruetrækkeren

02 –  Fjern styrets ender

Start med at løsne styrenderne på det originale styr. Dette kræver under alle omstændigheder en stor nok vægtstangskraft – forskruningen har ofte sat sig godt fast. Skruer med krydskærv løsnes bedst med en slagnøgle. Har man ikke en sådan, kan et par tørre slag med hammeren på en krydskærvskruetrækker, der passer nøjagtigt til skruen, og koncentreret anvendelse af kræfter hjælpe med at få løsnet skruen.


Trin 3: sprøjt lidt opvaskemiddel ind under håndtaget

Trin 3: sprøjt lidt opvaskemiddel ind under håndtaget

03 – Løsn gummigrebene

Nu skal vi fjerne gummihåndtaget. De professionelle blæser trykluft ind imellem gummiet og styret – på hobbyværkstedet kan man komme lige så langt ved at komme lidt opvaskemiddel eller bremserens (brug ikke olie!) ind under håndtaget med en engangssprøjte. Er håndtaget limet fast på kontaktenheden, skal det skæres forsigtigt af med en hobbykniv.


Trin 4: afmontering af den originale klemmemekanisme til styret

Trin 4: afmontering af den originale klemmemekanisme til styret

04 – Afmontering af den originale klemmemekanisme til styret

Kontaktenhederne kan nu løsnes med en passende krydskærvskruetrækker og tages af. Skal der ombygges til et fat bar-styr (klemmemekanismens diameter: 28,6 mm), skal den centrale forskruning til styrets klemmemekanisme først løsnes, før styret kan tages ud af klemmekanismen. Vær opmærksom på, at italienske producenter også producerer styr med 28,0 mm i diameter. Lækre fat bar-styr til eftermontering som LSL og Magura har en diameter på 28,6 mm og passer ikke til de originale klemmemekanismer på 28 mm.  

Nu fjerner du bremsepumpen fra styret, løsner kablet til bremselyskontakten, og lægger bremsepumpeenheden på lampeholderen indpakket i en klud. Fjern styrklemmeskruerne, og tag styret ud af klemmemekanismen. Når styret er løsnet er det nemt at afmontere gashåndtagsenheden/koblingsbetjeningen uden at skulle trække gas-/koblingskablet ud. 


Trin 5: montering af nye klemmebeslag, justering af styret

Trin 5: montering af nye klemmebeslag, justering af styret

05 – Montering af nye klemmebeslag, justering af styret

Skal der anvendes klemmebeslag, anbringer man dem nu på gaffelbroen sammen med styret og strammer den nederste forskruning, som beskrevet i køretøjsproducentens momentangivelser.

Derefter formonteres betjeningerne og kontaktenhederne løst på det nye styr, og styret justeres efter ens personlige kørevaner og maskinens linjer. Her skal man sørge for at styret kan bevæge sig frit i forhold til tanken ved fuldt udslag med rattet og evt. i forhold til kåben! Kablerne må heller ikke komme til at sidde stramt – måske viser det sig, at du tog en lille smule fejl, da du valgte styr. Hvis dette er tilfældet, skal det i første omgang undersøges, om det kan hjælpe at trække kablerne på en smartere måde. Ellers må du skaffe længere komponenter. Har du fundet den endegyldige position for styret, kan klemmemekanismen spændes iht. producentens oplyste tilspændingsmomenter.


Trin 6: forboring af styret med LSL-boreskabelon

Trin 6: forboring af styret med LSL-boreskabelon

06 –Forboring af styret med LSL-boreskabelon

Hvis kontaktenhederne er udstyret med låsestifter, skal der bores huller i styret. Kontrollér derfor, om du er helt sikker på, at du har fundet den optimale monteringsposition for dit styr og kontaktenhederne. Tag i den forbindelse også højde for længden på de anvendte håndtag (tilbehørshåndtag afviger fra de originale i længden) og positionen for styrenderne.

Kontrollér igen fri bevægelighed for kontaktenhederne i forhold til tanken og kåben ved fuldt udslag med styret, og tegn omhyggeligt borehullerne til låsestifterne op. Alternativt kan du også klæbe lidt afdækningstape omkring styret og lave et aftryk i klæbebåndet med låsestiften til kontaktenheden – den er super til at lave markeringer til at bore efter.

Nu er det en god idé at tage en lille pause, og kigge se monteringen af dit styr efter i ro og mag. Hvis du er helt sikker på, at du har fundet den bedste position til dine kontaktenheder og har sat markeringerne til borehullerne korrekt, skal du bore et hul i styrrøret i samme diameter som låsestiften.

Vil du undgå, at boret glider af det glatte styrrør, eller kommer du ofte til at "ramme forkert" under forboringen eller bore skævt ind i emnet, skal du bruge en boreskabelon  (z. F.eks. fra LSL) - for så undgår du helt sikkert disse fejl. Efter boringen skal du fjerne graterne fra borehullet med en sænker (rømmer) eller et stort bor.

Monter nu kontaktenhederne, betjeningerne og håndtagene på deres endelige plads – juster i den forbindelse bremsepumpen og koblingsbetjeningen på en sådan måde, at du kan betjene dem med optimal håndkraft. Hvis koblings- og bremsegreb er justeret korrekt, danner underarmen og de strakte fingre, der hviler på grebene, en lige linje. Så er du færdig med ombygningen af dit styr.  

Kontrollér igen bremse og kobling samt alle funktioner på kontaktenhederne, før du begiver dig ud på din første køretur. Den første tur skal helst føre dig til synshallen, hvor du skal have skrevet det nye styr og evt. klemmebeslagene i papirerne. Måske kaster synsmanden også lige et blik på resten af motorcyklen – så vær lige forberedt på det. Det er kun, hvis du har købt et styr med typegodkendelse, at du kan spare dig turen til synshallen og de omkostninger, der følger med – så skal du bare huske altid at have papirerne til din motorcykel og typegodkendelsen med på tur.


Louis Teknikcenter

Har du et teknisk spørgsmål om din motorcykel, kan du gerne henvende dig til vores teknikcenter. Medarbejderne har erfaring, mulighed for at se efter samt utallige adresser til hjælp.

Bemærk!

Vores gør-det-selv tips er kun generelle arbejder, som ikke er lige egnede til alle køretøjer eller også enkelte komponenter. De lokale forhold hos dig kan være helt anderledes, derfor påtager vi os ingen garanti for rigtigheden af de oplysninger, der står i vores gør-det-selv tips.

Vi takker for din forståelse.