Montering af EVO-taskeholder på MC 

Den tyske producent SW-MOTECH tilbyder maksimal fleksibilitet med Quick-Lock-systemet. Ved behov kan taskeholderne ved hjælp af snaplukningerne tages af uden brug af værktøj. 

Montering af EVO-taskeholder på MC

MC-bagagesystemet Quick-Lock

Hvis du gerne vil være fleksibel, når du skal vælge MC-tasker og leder efter en sideholder, der ved behov (f.eks. på feriedestinationen) kan tages af køretøjet igen hurtigt og uden brug af værktøj, har den tyske producent SW-MOTECH det helt perfekt system. Ud over den rigtig gode kvalitet i forarbejdningen har SW-MOTECH EVO-taskeholderen to væsentlige fordele: For det første kan den afmonteres på få sekunder med 6-8 snaplukninger, for det andet kan den ved hjælp af forskellige adaptere bruges til tasker af mange af de gængse mærker på markedet. På den måde kan du uden problemer fortsætte med at bruge dine nuværende tasker fra andre producenter – monteringen af dette fleksible system øger med sikkerhed køretøjets salgsværdi ved videresalg. Topcase-holderen i SW-MOTECHs produktlinje, den såkaldte ALU-RACK, tilpasser sig designet på motorcykler af den aktuelle generation helt perfekt og er ikke længere noget fremmed element på maskinen.

Montering af EVO-taskeholder med TRAX ADV-taske på en BMW S 1000 XR


Montering af EVO-taskeholder  – sådan er det gjort

Trin 1: Forberedelser før montering

Trin 1: Forberedelser før montering

01 – Forberedelser før montering

Ved montering skal du bruge god plads og have god fralægningsplads. Der skal være et godt topnøglesæt (skralde) og så vidt muligt en momentnøgle til rådighed. Start med at kontrollere om alle monteringsdele er der. Brug den monteringsvejledning, der findes i pakken, og sortér delene i de oplyste grupper. Ofte vises tingene med billeder i stedet for tekst. Kig på billederne, og se om der til monteringen kræves noget særligt, f.eks. afmontering af blinklyset. Under udviklingen af produkterne forsøger SW-MOTECH at undgå, at der skal foretages ændringer på motorcyklen.


Trin 2: montering af fastgøringsbeslag/bagagebærer

Trin 2: montering af fastgøringsbeslag/bagagebærer

02 – Montering af fastgøringsbeslag/bagagebærer

Klods motorcyklen op, så den står sikkert (f.eks. med en støttefod). Start med monteringen af fastgøringslaskene på passagerhåndtaget. Læg i monteringsvejledningen mærke til de evt. eksisterende, forskellige påbygningsvarianter for den enkelte udførelse af MC-modellen. Som udgangspunkt skal skruerne under monteringen kun skrues fast med håndkraft. Efter afsluttet montering justeres holderen derefter, så den ikke sidder i spænd, før alle forskruninger spændes med de tilspændingsmomenter, der er oplyst i monteringsvejledningen. Dette er vigtigt for at undgå vibrationsskader på holderen og for at opnå et symmetrisk udseende.


Trin 3: montering af fastgøringsbeslag/passagerfodhviler

Trin 3: montering af fastgøringsbeslag/passagerfodhviler

03 – Montering af fastgøringsbeslag/passagerfodhviler

Derefter fastgøres fodhvilerpladen. Her skal du anvende de tilhørende dele fra den pågældende komponentgruppe.


Trin 4: montering af snaplåse på sideholderne

Trin 4: montering af snaplåse på sideholderne

04 – Montering af snaplåse på sideholderne

Nu forsynes de egentlige sideholdere med snaplukninger. Snaplukningerne stikkes igennem formhullerne for enden af bærearmene. For kun at opnå en lav tolerance i holdersystemet, skal der somme tider bruges lidt kræfter for at føre snaplukningerne igennem bærearmene. Sørg for at føre dem igennem i den rigtige retning. På bagsiden sikres snaplukningen så med en låsering, så den ikke falder ud af bærearmene. Sørg også her for, at låseringene monteres, så de vender rigtigt. Bemærk: når de er sat på, kan låseringene ikke længere fjernes.

Bemærk: når de er sat på, kan låseringene ikke længere fjernes.


Trin 5: monter sideholdere på fastgøringslasken

Trin 5: monter sideholdere på fastgøringslasken

05 – Monter sideholdere på fastgøringslasken

Klik nu venstre og højre holder på de monterede fastgøringslasker. Her skal sidebærearmene flugte korrekt på fastgøringspladerne. Nu skal du justere fastgøringslaskene, der kun er monteret med håndkraft, således at holderne sidder på beslagene uden at sidde i spænd. Spænd derefter skruerne til fastgøringslaskene iht. de foreskrevne tilspændingsmomenter.


Trin 6, fig. 1: montering af tværgående forbindelse

Trin 6, fig. 1: montering af tværgående forbindelse

06 – Tværgående forbindelse

Den såkaldte tværgående forbindelse fastgøres nu på den bageste skærm. Fjern først nummerpladen, sæt den tværgående forbindelse bagved, og monter begge dele igen i den oprindelige position (læs mere længere nede).

Trin 6, fig. 2: Samling af tværgående forbindelse og sideholder

Trin 6, fig. 2: Samling af tværgående forbindelse og sideholder

Derefter forbindes den tværgående forbindelse med sideholderen.


Trin 7: skru adapteren til TRAX-aluminiumstasken på

Trin 7: skru adapteren til TRAX-aluminiumstasken på

07 – Skru adapteren til TRAX-aluminiumstasken på

Nu kan de resterende skruer spændes. Find de korrekte tilspændingsmomenter i monteringsvejledningen. Til sidst forsynes sideholderen med en tilhørende TRAX-adapter.


Trin 8: påsætning af sidetaske

Trin 8: påsætning af sidetaske

08 – Påsætning af sidetaske

Når komponenterne er monteret, skal taskerne som kontrol sættes på sideholderne.


Step 9: ALU-RACK Montage

Trin 9: ALU-RACK-montering

09 – ALU-RACK-montering

Sideholderne kan som tilvalg kombineres eller udvides med et ALU-RACK. Kontrollér holderens stabilitet, samt om der er tilstrækkelig afstand til kåbedele og udstødning. Efter 45 til 60 minutters "skrueri" skal du kontrollere den fleksibilitet, som du har opnået med EVO-taskeholderen. Klik tasken og holderen af og på, og forvandl på den måde lynhurtigt din motorcykel til en touringmaskine! Ved behov kan en af snaplåsene udskiftes med en aflåselig tyverisikring. Man kan også få et skruekit til permanent montering af taskeholderen som ekstraudstyr.


Snaplåsteknik

Snaplåsteknik

Snaplåsteknik

EVO-taskeholderen virker ved hjælp af snaplåsteknik. Ved at skrue på en låsebolt sættes tallerkenfjedre i spænd (bajonetlås).

Tværgående beslag og blinklysforlænger

Tværgående beslag og blinklysforlænger

Tværgående beslag og blinklysforlænger

Den tværgående forbindelse skal altid monteres til sidst. Ved at klikke den tværgående forbindelse fast kan du altid finde den korrekte fastgøringsposition på bagskærmen. På ældre køretøjsmodeller er der ofte ikke nogen præcis nummerpladeposition på bagskærmen. Her skal der bores 2 huller i bagskærmen på samme måde som ved fastgøringen af nummerpladen. Den tværgående forbindelse anvendes til gensidig understøtning af venstre og højre sideholder for at give hele systemet den nødvendige stabilitet. Derfor er det også fra producentens side forbudt kun at klikke den ene holderside på fastgøringslasken. Man kan godt foranlediges til at tro, at plastbagskærmen ikke er stabil nok. Men sådan forholder det sig faktisk ikke, for bagskærmen anvendes kun som ekstra fikseringspunkt. Bliver der behov for en blinklysforlænger, anvendes den tværgående forbindelse ofte også som nyt fastgøringspunkt for de forlængede blinklys. På modellen til venstre (CB 1300) er dette ikke tilfældet. En ændring af blinklyspositionen er på BMW S 1000 XR ikke nødvendig.


Lastkapacitet

Se oplysningerne fra producenten at taskerne vedr. lastkapaciteten. Holderspecialisten SW-MOTECH opstiller regler for lastkapaciteten ved hjælp af anvisninger på produkterne/i monteringsvejledningen. Som udgangspunkt kan man sige, at lastkapaciteten for sidetasker er højere end lastkapaciteten for topcase. Det skyldes en sideholders forbedrede fordeling af kræfterne på motorcykelstellet. Topcasen bør normalt anvendes til opbevaring af tøj og hjelme. Sidetaskerne er velegnede til opbevaring af de tungere bagageemner og ekstrabagage.


Louis Teknikcenter

Har du et teknisk spørgsmål om din motorcykel, kan du gerne henvende dig til vores teknikcenter. Medarbejderne har erfaring, mulighed for at se efter samt utallige adresser til hjælp.

Bemærk!

Vores gør-det-selv tips er kun generelle arbejder, som ikke er lige egnede til alle køretøjer eller også enkelte komponenter. De lokale forhold hos dig kan være helt anderledes, derfor påtager vi os ingen garanti for rigtigheden af de oplysninger, der står i vores gør-det-selv tips.

Vi takker for din forståelse.