Løsning af skruer, reparation af gevind

Fastsiddende skruer og ødelagte gevind hører til blandt de mest irriterende problemer, når man er hobbymekaniker. Men med lidt tålmodighed og den helt rigtige knowhow kan disse problemer faktisk godt løses.

Schrauben lösen, Gewinde reparieren

Løsning af skruer

Man kender historien: en solrig weekend står for døren, alt er klar til en smuk tur, der er bare lige en enkelt småting, der skal udskiftes på MC'en. Og så sker det – den ene, den allersidste af alle skruerne, den som den komponent, der skal udskiftes, sidder fast i, kan ikke løsnes ... eller den drejer bare rundt, og du står tilbage med en stump, der ikke er til at komme til ... eller den pokkers tingest kommer ud i lyset med et modgevind i form af en trist, lille spiral.

Uanset, hvad der går igennem hovedet på dig i sådan en situation, så styr dit temperament! Nu kræver det køligt overblik at undgå større skader. Før du griber til yderligheder er det bedre lige at tage noget koldt at drikke eller hvad der nu kan dæmpe dine nerver i en sådan situation – og så se på problemet i ro og mag.

"Smadrede" skruehoveder

Kan den almindelige skruetrækker ikke længere få ordentligt fat i den lige kærv eller krydskærven i skruehovedet, til at du kan komme til at bruge kræfter nok til at løsne den, er det bedst ikke at foretage flere "hjælpeløse forsøg", for det vil bare ødelægge skruen endnu mere. Så er det bedre at bruge en slagskruetrækker med impact-mekanisme. Den omdanner et slag med hammeren til en meget kraftig drejeimpuls, men skåner skruehovedet og bør være fast inventar i alle MC-værktøjskasser. 


Så går vi i gang:

Drehrichtung des Schlagschrauber einstellen ...

Trin 1: indstil slagskruetrækkerens skrueretning ...

Stil slagskruetrækkeren på "løsning". 

Stil slagskruetrækkeren på "løsning". 

Schraube mit Hammerschlägen lösen

Trin 2: ... og løsn skruen med slag med hammeren

Vælg en bit, der passer godt, og et par passende slag med en større hammer (mindst 300 g) på værktøjet – det vil løsne selv smadrede og fastrustede skruer med ødelagte hoveder! 


Festgerostete Mutter mit Rostlöser „einweichen“

Trin 3: læg fastrusterede møtrikker "i blød" i rustfjerner.

Læg fastrusterede møtrikker "i blød" i rustfjerner.

Faktisk hjælper et enkelt slag med en hammer via en skruetrækker på skruehovedet eller rustfjerner (f.eks. WD-40) med at løsne eventuel rust i gevindet. Står man over for en skrue eller møtrik, der tydeligvis er rustet, skal krybeolien have tid til at virke, før man fortsætter arbejdet. På følsomme komponenter er brug af hammeren/slagskruetrækkeren naturligvis helt udelukket. Det vigtige ved løsning af "gennemtyggede" skruer er altid valg af det værktøj, der passer bedst: skruetrækkerklinger skal passe perfekt og ikke allerede være skruet runde, til sekskantskruer skal man bruge skraldetoppe, der har flankdrive (som det er tilfældet med skraldesættene i Louis-sortimentet).  


Andre metoder til løsning: Hvis skruehovedet er tilgængeligt, kan du tage godt fat om det med en god rørtang, og langsomt prøve at dreje. Det kræver styrke, værktøjet må ikke "smutte". 


Vielzahnbit in Innensechskantschraube treiben

Trin 1: pres en multitand-bit ind i unbrakoskruen

Pres en multitand-bit ind i unbrakoskruen

Unbrakoskruer, der er blevet skruet runde, kan løsnes ved at man tvinger en multitand-bit ind med en hammer, og skruer med skralden. Multitand-bitten kan måske blive ødelagt – men, ja ... det vigtigste for dig er at få løsnet skruen!


Mutter mit Hammer und Meißel lösen

Trin 2: løsn møtrikken med hammer og mejsel

Løsn møtrikken med hammer og mejsel

Med hammeren eller en lille mejsel kan man prøve at "presse" skruehovedet ind fra siden.


Mutter mit Säge aufschlitzen

Trin 3: sav en kærv i møtrikken

Sav en kærv i møtrikken

Er det ikke lykkedes endnu eller kan du ikke arbejde med en hammer, fordi det er en følsom komponent? Så prøv at save en dyb, god kærv til en kraftig skruetrækker med lige kærv øverst på skruehovedet med en nedstryger.

Sidder skruen fast i aluminium, kan varme gøre den lettere at løsne (se afsnittet "Fastsiddende gevindbolte").


Abbohren des defekten Schraubenkopfes

Trin 4: udboring af det defekte skruehoved.

Udboring af det defekte skruehoved.

Hvis der ikke er noget, der hjælper, skal skruehovedet bores ud. Bor altid i midten, start med at bore for med et lille bor og bore færdig i samme størrelse som skruegevindet. Husk: det er i første omgang kun hovedet, der skal fjernes, så du skal ikke arbejde dig for dybt ned! Senere kan du overveje, hvordan du bedst fjerner det fastsiddende gevindstykke. Ved intakt gevind er det ofte let at tage fat med en rørtang og skrue det ud. 


Mutter mit Mutternsprenger spalten

Trin 5, fig. 1: del møtrikken med en møtrikknuser

Del møtrikken med en møtrikknuser

Fastrustede og "runde" møtrikker kan man åbne fra siden med en "møtrikknuser". 

Det kan også gøres med en fil, nedstryger eller vinkelsliber. Skær ikke ned i gevindet! Pas på, der ikke opstår skader i det omkringliggende område! Sørg for beskyttelse ved hjælp af afdækning eller afklæbning. Hvis møtrikken er frit tilgængelig og bolten er let at udskifte, kan man også bare fjerne den ved at save den helt ned (mellem møtrik og spændeskive). Det er ofte det hurtigste. Beskyt altid det omkringliggende område mod savklingen.


Mutter seitlich aufflexen

Trin 5, fig. 2: skær møtrikken over fra siden

Skær møtrikken over fra siden

Ødelagte forsænkede skruer, der ikke kan tages fat om med noget værktøj, kan man fra en diameter på 6 mm fjerne ved hjælp af en udtrækker med venstregevind. Her skal skruen bores nøjagtigt midt i og i den rigtige diameter (se emballagen til udtrækkeren med venstregevind). Hvis det ikke lykkes at bore i midten, har det dårlige udsigter – overlad hellere arbejdet til en fagmand, hvis du ikke er overbevist om dine egne evner.

Sørg også især for ikke at belaste en lille udtrækker med venstregevind  – hvis den knækker, har du et stykke hærdet stål siddende i skruen, der bliver meget svært at fjerne. Udtrækkere med venstregevind kan naturligvis også anvendes til fastsiddende tapskruer. De dur kun til almindeligt højregevind, ikke til venstregevind.

Defektes Gewinde wegbohren …

Bor det defekte gevind ud…

Fastsiddende gevindbolte

Overskruede skruehoveder eller bolte tyder ofte på et dybereliggende problem: ofte holdes bolten fast på grund af rust eller en skade på gevindet i underlaget. Så lad os starte med at prøve med rustfjerner – lad det virke godt natten over! 

Det næste skridt afhænger af, hvor meget af bolten man kan gribe fat i – har vi gevind nok til rådighed til to møtrikker, sætter vi dem på, drejer kraftigt kontra på dem og forsøger at skrue bolten ud. Hvis der kun er lidt tilbage, kan man gøre et forsøg med rørtangen. Grib så godt fat med tangen som muligt, og prøv at dreje bolten ... Hvis det ikke lykkes, så undlad hellere at fortsætte.

Brug hellere gevindresten til at svejse en god skrue på med, og brug den til at dreje med! Har du ikke mulighed for dette, kan du også prøve med en udtrækker med venstregevind. Sidder bolten i aluminium, kan varme gøre den lettere at løsne, for varm aluminium udvider sig kraftigere end stål. Det er dog en forudsætning, at der ingen akseltætningsring af gummi, ingen O-ring, ingen gummipakning eller noget andet varmefølsomt er i nærheden, da det så ellers også vil skulle udskiftes. Dæksler, der skal opvarmes, er det nemmest at tage af og lægge på en kogeplade. Hvis man arbejder med en brænder, skal man altid varme op rundt om målet med cirklende bevægelser, flammen må aldrig holdes "direkte på". Står du over for lakeret aluminium, skal du i stedet for en brænder bruge en varmluftblæser og undgå for stor varme. 100-150 °C er nok til at løsne en bolt (til kontrol): olie fordamper ved 200 °C, vand ved lidt over 100 °C). Hvis en bolt er monteret med kraftig skruesikring, skal den generelt løsnes med varme, også hvis det er stål mod stål. Loctite af "høj styrke" kræver endda 300 °C. 


Bemærk: hvis intet hjælper, må man overveje, hvordan man kommer videre – især, hvis den "irriterende" bolt sidder i motoren. Motorreparationsfirmaer kan fjerne den ved hjælp af "udgnistning". Den ødelægges af kraftig strøm – både aluminiummet rundt om og gevindet beskadiges ikke! 


… Gewinde für V-Coil-Reparatur-Einsatz schneiden …

... skær et gevind til V-coil-reparationsindsatsen ...

Udboring er altid forbundet med gevindreparation eller med skæring af et gevind, der er et nummer større. Man kommer dog ikke udenom, at der skal bores nøjagtigt i midten, og der skal bores lige. Overlad evt. hellere dette arbejde til en fagmand – for hvis der først opstår en "skade" på grund af forkert boring, har du virkelig et problem: så hjælper det kun at svejse den ud og fremstille et nyt gevind. I det påsvejsede materiale vil den dog ikke længere have helt den samme belastningsevne, som oprindeligt.


… und V-Coil-Reparatur-Einsatz positionieren

... og anbring V-coil-reparationsindsatsen

Reparation af gevind med V-coil

Ødelagte indvendige gevind kan repareres godt og permanent ved hjælp af de patenterede "V-coil"-gevindindsatser. I forhold til gevindbøsninger af stål har V-coils den fordel, at de heller ikke løsner sig af sig selv ved konstant termisk belastning, derfor egner dette produkt sig fremragende til reparation af f.eks. tændrørsgevind. 

Alle V-coil-reparationssæt indeholder ud over de spiralformede indsatser et bor til fremstilling af det tilhørende hul, en specialgevindskærer og et værktøj til korrekt iskruning af indsatserne. Det er absolut afgørende for arbejdets resultat, at eventuelle boltrester er blevet fjernet korrekt, så du har et rent, lige hul til skæring af det nye V-coil-gevind. 


OBS!: hvis du er i tvivl om dine evner på dette område, skal du hellere overlade reparationen til et værksted. Hvis man ikke har et yderst øvet øje og er fiks på fingrene, vil man med et "skud fra hoften" på en indbygget motor f.eks. aldrig få boret gevindet til manifoldholderen på topstykket i den rigtige vinkel og heller ikke i midten. Er du i tvivl, bør du altid afmontere komponenten, så den kan blive justeret korrekt i en søjleboremaskine – kun på den måde undgår du hele tiden at skulle ærgre dig over et skævt, ødelagt gevind!


Undgå bøvl med defekte gevind

"Det er bedre at forebygge end helbrede" – har man først prøvet at bøvle med de beskrevne problemer, ved man, at indholdet i denne gamle, kedelige talemåde er sandt. Og det er faktisk meget nemt at forebygge: brug altid kun værktøj til at skrue med, der er i god stand. Kassér straks ødelagte skruetrækkere, gaffelnøgler og andet udstyr fra samlingen! De problemer, som de vil give dig, overstiger med sikkerhed glæden ved de penge, du i første omgang sparer ... Der skal være et godt udvalg af skruetrækkere med lige kærv og krydskærv eller skruebits, så man altid kan arbejde med værktøj, der passer perfekt. I vores sortiment finder du alt det nødvendige.

Suppler også din slagskruetrækker med et bitsæt. Sekskantskruer kan man skåne, idet der først og fremmest anvendes skraldetoppe med flankdrive. Alle Rothewald-skraldekasser i vores sortiment har dette udstyr. Sørg under montering altid for rene gevind! Tag bremserens eller trykluft til hjælp under rengøringen. Vigtigt: husk beskyttelsesbriller. 

En lille smule kobberpasta på alle gevind får dem til at glide bedre og tager i modsætning til fedt ingen styrke fra forbindelsen. Monter altid stålskruer i aluminium med kobberpasta! Skulle en skrue behandlet med kobberpasta falde ned i noget snavs, skal den rengøres meget grundigt (f.eks. med bremserens). 

Sæt altid skruer og ikke mindst tændrør i med forsigtighed. Hvis der kan mærkes en modstand under iskruningen, skal den straks skrues ud igen, og årsagen skal findes! Gevindet kan ofte reddes ved efterskæring eller behandling med en gevindfil. Spørg værkstedet, hvis du er i tvivl. Du kan læse mere om emnet i gør det selv-tippet "Skæring af gevind".


MÅSKE NOGET FOR DIG


Louis Teknikcenter

Har du et teknisk spørgsmål om din motorcykel, kan du gerne henvende dig til vores teknikcenter. Medarbejderne har erfaring, mulighed for at se efter samt utallige adresser til hjælp.

Bemærk!

Vores gør-det-selv tips er kun generelle arbejder, som ikke er lige egnede til alle køretøjer eller også enkelte komponenter. De lokale forhold hos dig kan være helt anderledes, derfor påtager vi os ingen garanti for rigtigheden af de oplysninger, der står i vores gør-det-selv tips.

Vi takker for din forståelse.