Udskiftning af sædebetrækket

Et revnet betræk på sædebænken suges hurtigt fuldt af vand. Dette er ikke godt for skumkernen og buksebagen. Heldigvis har Louis alt til reparationen. Og det klares også hurtigt.

Sitzbezug erneuern

Udskift betrækket på motorcyklens sædebænk

Sædbænkens betræk har det hårdt: det skal klare varme og kulde, holde til rigtig meget sollys og bogstaveligt talt klare enhver r... Så er det vel normalt at det bliver lidt sprukkent.

En revnet sædebænk ser ikke kun "grim" ud, den suger sig også fuld med vand. Det ødelægger på lang sigt også skumkernen, får metalpladen til ruste og giver dig en våd buksebag, selv flere dage efter sidste regnskyl. Lap derfor en sådan revne hurtigst med specialklæbebånd og udskift sædebænkens betræk snarest muligt. Du bør tage det nye sædebænkbetræk ud af posen et par dage, før det skal påsættes. Udlæg det glat i et varmt rum, så folder pga. indpakningen forsvinder.

Du skal ikke bruge særligt meget værktøj til arbejdet: skruetrækker, tang, trådbørste, en varmlimpistol og evt. også en hæftepistol samt tæppekniv. Et par spændetvinger (fra byggemarkedet) kan være en hjælp, hvis du ikke har et ekstra par hænder til rådighed.


Så går vi i gang

Step 1: Blechbolzen aufbiegen

Trin 1: vip tappene op

01 – Vip tappene op

Bevor es dem Bezug an den Kragen geht, schraubst du alles ab, was uns bei dem Beziehen behindern könnte. Dazu gehören z. B. Halteriemen, Zierleisten, Halter und Gummipuffer an der Unterseite der Sitzbank. An einer Metallgrundplatte müssen meist Blechhaken aufgebogen werden – dazu benutzt man einen Schraubendreher. Sind die Haken erst etwas abgehebelt, lässt sich eine Zange zum richtigen Wegbiegen ansetzen. Tackerklammern an einer Kunststoffgrundplatte können mit einem kleinen Schraubendreher abgehebelt werden.


Step 2: Raus aus den Lumpen

Trin 2: af med pjalten

02 – Fjern det gamle betræk

Når alle tappe er vippet op eller klamperne er blevet trukket ud, tages det gamle betræk af. Sædebænkens kerne og bundpladen skal derefter undersøges for skader. Er bundpladen rustet, fjernes rust med en trådbørste og pladen skal så behandles med rustomdanner. Den kan evt. også overlakeres. 

Sædebænkens skumkerne skal undersøges for skader og fugt. Fugt skal tørre helt. Dette kan tage flere dage, men er meget vigtigt. Større huller skal repareres, ellers sidder det nye betræk ikke rigtigt. Hertil fås et universelt skumreparationssæt. Placer et lille stykke i den ødelagte kerne og lim det fast med et par dråber lim. 

Du kan også indarbejde en gelpude i polstret for at få mere siddekomfort. I vores gør det selv-tip "Gelpude" kan du læse mere om dette arbejde.


Step 3: Anpassen

Trin 3: tilpasning

03 – Tilpas det nye betræk

Det nye betræk trækkes så over sædebænken og rettes til. Brug kanterne i siden og eventuelle riller i siddefladen, så betrækket sidder korrekt i midten og helt lige. Kontrollér omhyggeligt, om pyntesyningerne forløber helt lige og ikke danner slanger. Jo mere du arbejder omhyggeligt her, desto flottere bliver resultatet.


Step 4, Abb. 1: Spannung aufbauen

Trin 4, fig. 1: stram betrækket

04 – Stram betrækket

Nu kommer så den svære del af arbejdet, hvor betrækket skal strækkes og fastgøres. Først beskrives monteringen på sædebænke med bundplader af metal. Fremgangsmåden til monteringen af bundplader af kunststof beskrives så efterfølgende. Læg sædebænken med siddefladen nedefter og begynd ved bagenden.

Step 4, Abb. 2: Seitliche Befestigung des Bezuges an der Metallplatte

Trin 4, fig. 2: betrækket sættes fast i siden på metalpladen

Bundplade af metal

Stræk materialet let og gør det fast med tappen i midten. Arbejd derefter videre fra midten af ved næste tap mod venstre og højre, indtil bagendens runding er færdig. Gå derefter videre på samme måde fra sædebænkens forreste del og pas på, at betrækket ikke strækkes for meget på langs. 

Betrækkets kant må ikke strækkes for meget på bagenden. Ellers må bagenden igen laves. Er siddekernen blevet meget forskudt, skal betrækket løsnes fra tappene og arbejdet skal startes forfra. Placer betrækket ved det andet forsøg noget mere mod bagenden. For at du stadig kan rette betrækket til, bør tappene først trykkes helt på plads til sidst. Er sædebænken krum eller har den en forhøjning, ligger betrækket noget væk fra kernen. Dette ændrer sig, når materialet strækkes og fastgøres. 

Begynd igen ved bagenden, når materialet skal gøres fast i siderne. Stræk og fastgør materialet trinvist på skift tap efter tap til venstre og højre. På denne måde arbejder du dig frem mod forkanten. Sørg for, at materialet strækkes ensartet. Vend sædebænken om, hver gang en eller to tappe er blevet trykket ned for at kontrollere, om betrækket stadig sidder korrekt.

Step 4, Abb. 3: Bezug an der Plastikgrundplatte festtackern

Trin 4, fig. 3: hæft betrækket fast på bundpladen af kunststof

Bundplade af kunststof

Sædebænke af nyere generation har en bundplade af kunststof. Hvordan et betræk sættes på er allerede beskrevet, den eneste forskel er, at betrækket her gøres fast med en hæftepistol. Har du ingen elektrisk hæftepistol, har du brug for en kraftig mekanisk model fra byggevaremarkedet. Hæftemaskiner fra kontoret kan ikke bruges.

Der bør tages en prøve af sædebænken med, når du skal købe materiale til hæftepistolen. For lange eller helt forkerte klamper er kun egnet til de helt "hårde", som gerne sover på en sømseng. Krampernes spidser borer sig nemlig gennem kernen og kanterne i siden.


Step 5: Jetzt schneiden

Trin 5: tilskæring

05 –  Tilskæring

Når alt passer og sidder som det skal, trykkes alle tappe helt ned på grundpladen af metal. For at sædebænken sidder korrekt på køretøjet skal det overskydende materiale skæres af med en skarp tæppekniv. Fastgør forinden betrækket med store spændetvinger, så det sidder korrekt mod grundpladen.


Step 6: Kleben

Trin 6: limning

06 – Limning

Er alt perfekt skåret til, kan spændetvingerne fjernes. Betrækkets løse kanter limes så fast på bundpladen med Kövulfix læderlim. Og for at det hele holder rigtigt godt, sættes spændetvingerne fra byggevaremarkedet på igen i ca. en halv time.


Step 7: Voilà!

Trin 7: voilà!

07 – Afslut reparationen

Nu mangler bare pyntelister, holdere og remme. Reparationen er udført. Det hele har kun taget ca. en halv time og har kun kostet en brøkdel af en helt ny sædebænk.   


Louis Teknikcenter

Har du et teknisk spørgsmål om din motorcykel, kan du gerne henvende dig til vores teknikcenter. Medarbejderne har erfaring, mulighed for at se efter samt utallige adresser til hjælp.

Bemærk!

Vores gør-det-selv tips er kun generelle arbejder, som ikke er lige egnede til alle køretøjer eller også enkelte komponenter. De lokale forhold hos dig kan være helt anderledes, derfor påtager vi os ingen garanti for rigtigheden af de oplysninger, der står i vores gør-det-selv tips.

Vi takker for din forståelse.