Perfekt udsyn bagud

Har du perfekt udsyn i sidespejlet? På mange motorcykler er det desværre ikke tilfældet. Her viser vi dig, hvordan man kan ombygge sidespejlene på en hensigtsmæssig måde.

Spiegel – Perfekter Blick nach hinten

Hensigtsmæssig ombygning af sidespejle

Vi får mange spørgsmål på e-mail om sidespejle: hvilket spejl kan jeg bruge på min maskine? Hvordan monterer jeg det? Har jeg brug for en adapter? Passer styrendespejle? Vi kan desværre heller ikke slå op i en håndbog og se, hvilket spejl, der passer til hvilken motorcykel. Derfor er det nødvendigt at kaste et blik på maskinens originale spejle, deres fastgørelse og de omkringliggende forhold (f.eks. allerede eksisterende styrendeblinklys eller håndbeskyttere).


Abb. 1: Ermitteln des Durchmessers

Fig. 1: måling af diameter

Abb. 2: Ermitteln der Gewindesteigung

Fig. 2: måling af gevindstigning

Abb. 3: Ermitteln der Gewindelänge mit einer Schieblehre

Fig. 3: måling af gevindlængde med en skydelære 

Spejle på styrets betjeninger

For at kunne finde ud af med sikkerhed, om et spejl fra tilbehørsmarkedet passer på motorcyklens betjeninger, skruer man det eksisterende spejl ud og måler diameteren på gevindet med en skydelære (fig. 1) og i stigningen med en gevindmåler (fig. 2), samt den evt. længde på halsen (gevindlængde, fig. 3). 

Derefter ser man, om der er tale om et almindeligt højre- eller et venstregevind. På venstregevind sidder der som markering en kærv på møtrikken, højre sidespejl er på f.eks. Yamaha-modeller oftest forsynet med venstregevind. 

Japanske motorcykler over 125 ccm har oftest et gevind med en diameter på 10 mm og en stigning på 1,25 (skrives: M10 x 1,25). Scootere og små maskiner har derimod oftest M8-gevind, der sommetider er stukket igennem betjeningen (fig. 5). Gevindet, der er stukket igennem, findes også på mange Harley'er (fig. 6) eller ældre 2-ventils BMW'er.

Abb. 4: In der Mitte sichtbar: die Kerbe zur Kennzeichnung für Linksgewinde

Fig. 4: ses i midten: kærven til markering af venstregevindet

Abb. 5: Spiegel mit durchgestecktem M8-Gewinde

Fig. 5: spejl med M8-gevind, der er stukket igennem

Abb. 6: Spiegel mit durchgestecktem Gewinde

Fig. 6: spejl med gevind, der er stukket igennem 


Abb. 7: Spiegelgewinde mit unterschiedlichen Gewindesteigungen (M10x1.25, M10x1,5)

Fig. 7: spejlgevind med forskellige gevindstigninger (M10x1,25, M10x1,5)

Nyere BMW'er med kort gevind har ganske vidst en gevinddiameter på 10 mm, men en stigning på 1,5 mm, her kan der anvendes en kort adapter.


Abb. 8: Vielseitiger Lieferumfang bei Zubehör-spiegeln aus dem Louis Sortiment

Fig. 8: bredt udvalg af adaptere ved tilbehørsspejle fra Louis-sortimentet

Mange af vores styrspejle leveres med ekstra venstregevind og Harley-adaptere, så der ikke skal købes noget ekstra.


Abb. 9: Rücksichtslos: Ist der Spiegelarm zu kurz sieht man nur den eigenen Ärmel

Fig. 9: intet udsyn: er spejlarmen for kort, ser man kun sit eget ærme

Armlængde og indstilling er vigtig for spejlets funktion. Spejle med kort arm er kun noget for meget brede eller meget høje styr, på smalle styr vil jakkeærmet dække en del af spejlfladen.


Abb. 10: Eine Kontermutter verhindert, dass sich der Spiegel löst

Fig. 10: en kontramøtrik forhindrer spejlet i at løsne sig.

Spejlet skal spændes godt fast på betjeningen, når man har justeret det. Det gøres enten nedefra, hvis gevindet er stukket igennem, eller oppefra med en kontramøtrik. 


Abb. 11: Schraubensicherung hilft gegen Los-vibrieren

Fig. 11: skruesikring forhindrer vibrationer i at løsne skruen

På Harley'er kan man delvist også som alternativ montere et almindeligt spejl uden adapter med en skrue, der er stukket igennem nedefra, hvis gevindet passer. En dråbe skruesikring (af mellemstyrke) forhindrer den evt. i at løsne sig ved vibrationer.


Abb. 12: Kugelkopf mit Feststellschraube

Fig. 12: kuglehoved med låseskrue

Så indstilles hovedet således, at der er godt udsyn til den bagvedliggende trafik. Nogle spejle har på hovedets kugleled en anden låsemøtrik, som man forsigtigt kan spænde lidt mere, hvis hovedet flytter sig af sig selv i fartvinden.


Abb. 13: Spiegel außen am Lenkrohr angeklemmt

Fig. 13: spejl klemt fast yderst på styrrøret

Styrendespejle

Hvis motorcyklens udstrakte linje virkelig skal gøre sig gældende, som f.eks. på en fighter eller caferacer, monteres der gerne styrendespejle. Om man monterer dem over eller under styret er en smagssag. Begge varianter er tilladte, så længe udslaget med styret og udsynet bagud ikke forhindres. Sådan et spejl monteres enten udvendigt på styrrøret eller med en indvendig klemme.

Ved den udvendige klemme skal der selvfølgelig være tilstrækkelig plads til greb og betjening. Disse skal evt. flyttes længere ind.

Abb. 14: Spiegel mit Innenklemmung

Fig. 14: spejl med indvendig klemme

Ved den indvendige klemme skal styrrøret være frit indvendigt. Der må f.eks. ikke sidde gevindbøsninger fra de originale styrender. Sidder der en bøsning, må man se, om den kan tages ud - det er ikke alle bøsninger, der kan afmonteres.

Abb. 15: Lenkerenden mit Spiegelaufnahme

Fig. 15: styrender med spejlholder

Som en tredje mulighed kan der også spændes særlige styrender med metalklemme fast i styret, der holder styrendespejlet.

Styrender med gummiklemme dur desværre ikke til montering af et spejl, de vil bare dreje. Brug kun styrendeadaptere med metalklemme. 


Abb. 16: Ausmessen des Schraublochabstands mit Schieblehre

Fig. 16: måling af skruehulsafstanden med skydelære

Kåbespejl

Er det originale kåbespejl defekt eller skal det udskiftes med et slankt, elegant aluminiumsspejl, skal det også her først kontrolleres, hvilke monteringsmuligheder kåben giver. Det afgørende er skruehulsafstanden og placeringen af skruehullerne i forhold til spejlarmens vinkel.

Så skal det sammenlignes, om adapterfoden til det ønskede spejl dækker denne skruehulsafstand (der findes ofte variable langhuller), og om spejlet kan anbringes i den ønskede vinkel på kåben.

Abb. 17: So passt das: Zubehörspiegel an BMW S1000RR

Fig. 17: sådan passer det: tilbehørsspejl på BMW S1000RR


Modulopbygget gazzini-spejlsystem

Vil man hellere selv sammensætte det optimale spejl til sin motorcykel af enkeltkomponenter, har gazzini et genialt, modulopbygget system. Spejlhuse i forskellige former, forskellige længde på armene og diverse holdere til styrbetjeningerne, styrenden eller kåben kan kombineres frit med hinanden. På den måde kan de perfekte spejle kombineres til individuel brug eller eksisterende komponenter kan ved ombygninger og skift til andre MC-modeller tilpasses et nyt køretøj (fig. 18). 

Abb. 18: Modulare Gazzini Spiegelsystem

Fig. 18: Modulopbygget gazzini-spejlsystem

1. = vælg monteringstype
2. = vælg spejlarm
3. = vælg spejlform

1. a) = styrende med ledholder
1. b) = adapter til styrbetjening
1. c) = spejlled (fås i: M10x1.25 Højregevind; M10x1.25 venstregevind; M10x1.5 højregevind; M8x1.25 højregevind

2. a) =  kort
2. b) = mellem
2. c) = lang

3. a) = rund
3. b) = oval
3. c) = ottekantet
3. d) = firkantet


Abb. 19: Adapter mit Vibrationsdämpfer

Fig. 19: adapter med vibrationsdæmper

Vibrationsproblemer

Når udsynet i spejlet ødelægges af vibrationer, kan der træffes forskellige foranstaltninger til modvirkning af dette. Vibrationers reaktioner er dog svære at beregne, men man kan da altid prøve. Start med at finde ud af, om maskinens vibrationsforhold er normale. Overdrevne vibrationer kan f.eks. skyldes en løs motorfastgørelse eller en fejl på selve motoren. De er som regel værst på et lige, kort styr, mens de på et svunget, bredt styr mest "løber ud i sandet". Så valget af styr kan på den enkelte motorcykler også have indflydelse på, om irriterende snurren ved bestemte omdrejninger får fingrene til at sove og ødelægger udsynet i spejlet. Nogle spejle har en indbygget vibrationsdæmper i foden, der består af en indstillelig fjeder og et gevind. 

På betjeningen kan der også sættes en vibrationsdæmper under spejlfoden, så spejlet hviler på gummi.


Abb. 20: Das linke Fahrzeug ist nicht nach EG-Recht zugelassen, das Rechte schon

Fig. 20: køretøjet til venstre er ikke godkendt iht. EU-lovgivningen, men det til højre er

Og hvad siger godkendelsesinstituttet TÜV? (Gælder kun for Tyskland)

Hvad skal du huske at være opmærksom på, når du køber nye sidespejle:
aktuelle motorcykler har som regel EU-typegodkendelse (se notatet i linje "K" i motorcyklens papirer). Nummeret starter med et "e"). På disse motorcykler må der kun monteres spejle, der er E-godkendt. hvis spejlet er forsynet med et E-mærke, passer den krævede størrelse på 69 cm² også, og det er dermed godkendt. Køretøjer, der er godkendt før 17.06.2003, har oftest ingen EU-typegodkendelse (se i de nye papirer, linje "K" eller ved ældre papirer s. 4). På disse motorcykler er en spejlflade på 60 cm² tilstrækkelig.


Louis Teknikcenter

Har du et teknisk spørgsmål om din motorcykel, kan du gerne henvende dig til vores teknikcenter. Medarbejderne har erfaring, mulighed for at se efter samt utallige adresser til hjælp.

Bemærk!

Vores gør-det-selv tips er kun generelle arbejder, som ikke er lige egnede til alle køretøjer eller også enkelte komponenter. De lokale forhold hos dig kan være helt anderledes, derfor påtager vi os ingen garanti for rigtigheden af de oplysninger, der står i vores gør-det-selv tips.

Vi takker for din forståelse.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar