Tips til næste periodiske syn

Ingen grund til at være bange for at komme til syn! Når du har læst disse råd, ved du, hvad den flinke synsmand accepterer og hvad, han ikke accepterer.

Tipps für die nächste Hauptuntersuchung

Synstips til MC-kørere

Uanset, hvilke planer du har, skal din maskine til syn hvert andet år, hvad enten det er første syn efter indregistreringen af et nyt køretøj eller senere. Alt, hvad du skal tænke på i den forbindelse, har Louis samlet til dig her.

Hvad enten det er en forhandler eller en privatperson, der præsenterer maskinen, så behandles de ens. I Tyskland taler man ofte om TÜV, men der findes andre statsligt anerkendte synshaller for motorkøretøjer, der tilbyder denne service som f.eks. GTÜ, KÜS og DEKRA. På internettet kan du nemt finde den nærmeste synshal. 

Alle foretager syn efter den samme standard, paragraf 29, i den tyske færdselslov (StVZO) og må for denne ydelse opkræve ca. 80 euro. Disse priser varierer ofte mellem de udbydende konkurrenter.

Som sagt: hvert andet år er der mulighed for forskellige bedømmelser, som du kan læse i synsrapporten: "Uden mangler", "Mindre mangler", "Væsentlige mangler" eller endda "Farlige". Hvis du trækker den for længe, tilbagedateres der ikke længere og hvad der er værre: det kan blive op til 20% dyrere, hvis du venter mere end to måneder! Derfor: kig på nummerpladen en gang imellem.

En gebyrpligtig efterkontrol skal foretages inden for en måned. Hvis ikke, bliver det igen dyrere, for derefter kræves der et ny periodisk syn, og der skal betales fuldt gebyr for 2. gang.

For at undgå, at det skulle komme så vidt, har vi på tjeklisten i højre side skrevet et par punkter, der normalt kontrolleres ved et eftersyn. Efter et kvarters tid ved du besked.

Hvad er vigtigt, når motorcyklen modificeres?

I modsætning til synet hvert andet år iht. bestemmelserne i loven skal du efter ombygninger oftest have synet din motorcykel igen, for at din kørselstilladelse ikke skal udløbe. Synet bortfalder kun, hvis du har ændret MC'en, og for ombygningen/den monterede komponent har en generel standardtypegodkendelse (ABE) eller en typegodkendelse fra EU eller det såkaldte E-mærke. I alle andre tilfælde skal du over for synsmanden "bevise", at dit køretøj må køre på de tyske veje.

Der er forskel på forskrifterne, alt efter, om køretøjet er godkendt iht. færdselsloven eller EU-lovgivningen. Køretøjer med indregistrering første gang fra 01.01.2017 er underlagt Euro 4-standarden. Den indeholder yderligere forskrifter, der gør modificeringen af motorcyklen væsentligt sværere. Oplysninger om dette meget specielle og individuelle emne findes på internettet.

Nedenfor finder du en oversigt over alle relevante emner, som vi kender til. Trods den største omhu, kan det ske, at denne liste ikke er fuldstændig. 

Bemærk: alle de nævnte regler gælder for Tyskland. Andre lande, også i EU, kan have afvigende forskrifter.


Styr/greb/håndtag

§§ 30, 61 i StVZO (tysk færdselslov)
Styr og greb/håndtag kan udskiftes med dele fra tilbehørsmarkedet.

  • Alle tilbehørsstyr skal være godkendte komponenter
  • Der skal altid forelægges en erklæring eller en standardtypegodkendelse (hvor motorcyklen er anført! Her skal de evt. påbud, monteringsforskrifter og evt. en bemærkning om en "indregistreringspligt" også stå)

Fodhvilere

§§ 30, 61 i StVZO (tysk færdselslov)
Fodhvilere kan udskiftes med dele fra tilbehørsmarkedet.

  • Antallet skal svare til antallet af siddepladser (2 pr. sæde)
  • Der skal altid forelægges en erklæring eller en standardtypegodkendelse (hvor motorcyklen er anført! Her skal de evt. påbud, monteringsforskrifter og evt. en bemærkning om en "indregistreringspligt" også stå)

Bremser

§§ 30, 19, 41 i StVZO (tysk færdselslov) // 93/14 EF
Bremsedele er typegodkendte dele. De kan udskiftes med dele fra tilbehørsmarkedet.

  • Bremseledninger, f.eks. "stålflex", med eller uden plastisolering, kræver oftest "indregistrering" eller standardtypegodkendelse
  • Bremseledninger må ikke være snoede, skal trækkes uden slibende steder og være tætte
  • Bremseskiver, f.eks. Wave-skiver, har altid en erklæring eller en standardtypegodkendelse og skal være beregnet til den pågældende motorcykel
  • Bremsebelægninger skal have en national (KBA-nr. ) eller en international godkendelse (EU- eller ECE-mærke)
  • (Originale) bremsereservedele (originalform, godkendt eftermontering) skal ikke indregistreres

Hjul/dæk

§§ 30, 36 i StVZO (tysk færdselslov) // 97/24 EF
Vær altid opmærksom på den rigtige størrelse, klassifikation og betegnelse (angivelser s. køretøjets papirer eller godkendelsesattest del 1)!

  • Vær opmærksom på den rigtige omløbsretning
  • Vær opmærksom på den rigtige dæktype og -producent (download evt. producentgodkendelse fra internettet, evt. med stempel, og sørg for altid at have den med)
  • Ved udskiftningsfælge (f.eks. PVM, Gate Speed osv.) skal du kontrollere klassifikationen til MC-typen, og evt. få dem godkendt

Stel

§ 30 i StVZO (tysk færdselslov // 2002/24 EU
Stellet skal være i original leveringstilstand!

  • Svejsning, boring eller ændring af formen samt materialefjernende foranstaltninger, især polering af bl.a. svejsesømme, er ikke tilladt
  • Alle forandringer (f.eks. afkortning af stellets bagende osv.) skal "indregistreres"

Sidestøtteben/central støttefod

61 i StVZO (tysk færdselslov)// 2009/78/EF
Det går ikke uden!

  • Der skal være et sidestøtteben og/eller en central støttefod
  • Det må for øvrigt ikke være muligt at sætte i gang med støttebenet/-foden klappet ud
  • Støttebenene/-fødderne skal være fikseret på en sikker måde – som regel ved hjælp af to fjedre eller en fjeder i forbindelse med en holdeklemme eller en fjeder med dokumenteret holdbar effekt (10.000 cyklusser)

Hugger

§ 30, 36a i StVZO (tysk færdselslov)
Hugger ja eller nej?

  • For motorcykler findes der nationalt en forskrift vedr. huggeren (150 mm over akslens midte – løbeflade komplet afdækket)
  • For motorcykler med EU-godkendelse er der ikke foreskrevet nogen bestemt hjulafdækning
  • En overdreven afmontering af hjulafdækningen bør dog undgås. Hvis ændringen medfører en trussel i trafikken, kan der kræves en hjulafdækning
  • Se også f.eks. monteringsforskrift for "refleks" eller "baglygter"

Spejle

§ 56 i StVZO (tysk færdselslov) // 97/24 EF
Det afhænger af mærkningen!

Antallet afhænger af indregistreringen første gang:

Dato for indregistrering første gang

Påkrævede spejle

før 01.01.1990 fra 01.01.1990 

1 venstre

under 100 km/t
fra 01.01.1990 

 1 venstre

over 100 km/t
1 højre

 1 venstre

Hvis spejlet er forsynet med et E-mærke, passer den krævede størrelse på 69 cm² også, og det er dermed godkendt. På køretøjer, der er indregistreret første gang før 17.06.2003, er en spejlflade på 60 cm² tilstrækkelig.


Udstødnings-/indsugningsanlæg

§§ 19, 30, 49 i StVZO (tysk færdselslov) // 97/24 EF
"Ind/ud"-teknikken.

  • Udtalelser som: "Den har lige løsnet sig", "holdeskruen er faldet af", "den begyndte pludselig at klapre sådan!" accepteres som regel ikke af politiet. Det vil sige: standardtypegodkendelsen er ugyldig (§ 19, stk. 2 i StVZO (tysk færdselslov): ... hvis støjforholdene bliver dårligere ...)
  • Mærkning: alle tilbehørsanlæg til brug på landevejen bærer et godkendelsesmærke (KBA-nr. eller EU-/ECE-mærke). Lyddæmperindsatsen (DB-Eater) skal befinde sig i potten!
  • Dokumentationspligt: for udskiftningsanlæg med godkendelsesmærke skal man ikke medbringe et kort eller et andet dokument!
  • Montering: da potten eller anlægget er fremstillet til den pågældende motorcykel, skal den være monteret uden "ombygningsarbejde". Ingen ændringer!
  • Lydstyrke: hvis en tilbehørslydpotte med tiden larmer mere, er det brugerens og ikke producentens ansvar. Ofte kan en lyddæmper efterdæmpes med ny glasuld. Ellers skal potten udskiftes

Lysteknik

§§ 49a-54 i StVZO // 93/92 EF // 2009/67/EU og VO(EU)168/2013
At se og selv blive set. Men på den rigtige måde ... (Kun med godkendelse)

Positionslys/parkeringslys:

  • påkrævet iht. EU, godkendt iht. StVZO (tysk færdselslov)
  • Antal: 1, iht. EU også 2
  • i bredden: symmetrisk i forhold til køretøjets længdegående midte, iht. StVZO (tysk færdselslov) kun i forlygten
  • i højden: 350-1.200 mm, iht. StVZO (tysk færdselslov) op til 1.500 mm

Nærlys:

  • påkrævet; antal: 1, iht. EU også 2
  • i bredden iht. EU: ved 2 forlygter maksimal afstand i forhold til hinanden 200 mm, symmetrisk i forhold til køretøjets længdegående midte
  • i bredden iht. StVZO (tysk færdselslov): maksimalt 200 mm i forhold til fjernlyslygten, symmetrisk i forhold til køretøjets længdegående midte
  • i højden: 500-1.200 mm, iht. StVZO (tysk færdselslov) indregistrering første gang før 01.01.1988 op til 1.000 mm

Langt lys:

  • påkrævet; antal: 1 eller 2
  • i bredden ved 2 lygter maksimal afstand for de lysende flader i forhold til hinanden 200 mm
  • i højden: ingen særlige krav
  • blå tilkoblingskontrollampe påkrævet, iht. StVZO (tysk færdselslov) visning ved hjælp af kontaktstilling også tilladt

Køreretningsviser (blinklys):

  • påkrævet, iht. StVZO (tysk færdselslov) fra indregistrering første gang 01.01.1962; antal: 4
  • Mærkning foran: 1, 1a, 1b, 11
  • Mærkning bag: 2a, 2b, 12
  • i bredden (min.): iht. EU foran 240 mm, bag 180 mm, iht. StVZO foran 340 mm, bag 240 mm blinklygter på styrenderne ("okseøjne") i forhold til hinanden 560 mm
  • i højden: 350-1.200 mm
  • Tilkoblingskontrol iht. EU påkrævet, optisk eller akustisk eller begge dele, godkendt iht. StVZO (tysk færdselslov)
  • "Okseøjne" ved indregistrering første gang fra 01.01.1987 kun tilladt i forbindelse med yderligere blinklys bagpå

Havariblink:

  • iht. EU: ikke tilladt på mindre motorkøretøjer, tilladt på motorkøretøjer iht. StVZO (tysk færdselslov): også tilladt på mindre motorkøretøjer
  • Særlig kontakt til synkron funktion af alle blinklys 
  • Tilkoblingskontrollys påkrævet, iht. StVZO (tysk færdselslov) med rødt lys

Tågelygter: 

  • Antal: 1, iht. EU også 2 tilladt
  • i bredden: iht. EU ved 2: symmetriske i forhold til køretøjets længdegående midte iht. StVZO (tysk færdselslov): maks. 250 mm fra køretøjets længdegående midte, også tilladt på styrtbøjle
  • i højden: maks. som nærlys
  • Kontakt med positionslys, nærlys, langt lys
  • Tilkoblingskontrollampe tilladt

Bremselygter:

  • påkrævet, iht. StVZO (tysk færdselslov) fra indregistrering første gang 01.01.1988; antal: 1, iht. EU også 2 tilladt
  • Monteringsposition: i midten
  • i højden: underkant min. 250 mm (iht. StVZO (tysk færdselslov) min. 350 mm), overkant maks. 1.500 mm

Baglygter:

  • påkrævet; antal: 1 eller 2
  • Monteringsposition: i midten
  • i højden: underkant min. 250 mm, overkant maks. 1.500 mm

Nummerpladelys:

  • påkrævet bagpå

Refleks bagpå:

  • påkrævet, ikke trekantet; antal: 1 eller 2
  • i højden: underkant min. 250 mm, overkant maks. 900 mm

Gasafladningslampe/"Xenon":

  • Er på motorkøretøjer som udgangspunkt tilladt, hvis udformningen af hele det lystekniske anlæg opfylder de gældende forskrifter i ECE-R53
  • Hovedforlygterne skal eksplicit være testet til brug med gasafladningslamper (kan kendes på bogstavet D ("Discharge", gasafladning) på forlygtehuset lige i nærheden af kontrolmærket)
  • En automatisk lysvidderegulering er obligatorisk
  • Eftermontering af såkaldte "Xenon-kits" er ikke tilladt, da officielt typegodkendte komponenter ikke anvendes i overensstemmelse med det tilsigtede

Andre godkendte lygter iht. EU:

93/92 EF, bilag V nr. 6.8, 6.9, 6.11

  • Tågebaglygter
  • Havariblink ved førstegangsindregistrering før 17.06.2003
  • på siden, ikke trekantet refleks
  • Parkeringslygter

Nummerpladeholder på siden

§ 19.2,§ 19.3,§ 21, § 22 i StVZO (tysk færdselslov)

  • Er tilladt under bestemte forudsætninger, her skal erklæringens påbud følges
  • Foreligger der ingen erklæring, kræves der altid vurdering iht. §21 i StVZO

Louis Teknikcenter

Har du et teknisk spørgsmål om din motorcykel, kan du gerne henvende dig til vores teknikcenter. Medarbejderne har erfaring, mulighed for at se efter samt utallige adresser til hjælp.

Bemærk!

Vores gør-det-selv tips er kun generelle arbejder, som ikke er lige egnede til alle køretøjer eller også enkelte komponenter. De lokale forhold hos dig kan være helt anderledes, derfor påtager vi os ingen garanti for rigtigheden af de oplysninger, der står i vores gør-det-selv tips.

Vi takker for din forståelse.