Minimering af vibrationer 

Vibrationer kan være irriterende og ødelægge motorcykeldelene. Heldigvis kan man gøre en del mod vibrationer. 

Minimering af vibrationer

Vibrationer optræder på stort set alle motorcykler i mere eller mindre grad. Testere af motorcykler taler her ofte om MC'ens "karakter" eller om "massage af sjælen". Men afhængigt af svingningernes frekvens og styrke, kan de være virkelig irriterende. Og om ikke før, så stopper festen på det tidspunkt, hvor ens fingre efter to timer snurrer og fødderne sover. Og det bliver virkelig irriterende, når der opstår revner på maskinen eller når skruerne, helt uden at have fået lov, begynder at forlade deres "arbejdsplads" på MC'en. Nu er det sidste udkald for at gøre noget ved de uønskede påvirkninger fra vibrationerne.


Vibrationen minimieren – sådan er det gjort

Vægtstangsprincippet: alt efter vægten absorberes forskellige frekvenser

Vægtstangsprincippet: alt efter vægten absorberes forskellige frekvenser

Styr og spejl

Lad os begynde der, hvor vibrationer giver køreren de største problemer: på styret. Her er det ofte de højfrekvente, snurrende svingninger, der spænder ben for køreglæden. Nogle producenter forsyner derfor allerede fra fabrikken styrbeslagene med gummi. Det virker, men har den ulempe, at styrets præcision og feedbacken fra forhjulet mindskes en del.

Det populære alternativ er tunge styrender, som dæmper vibrationerne alene med deres vægt – ud fra princippet om massers træghedsmoment. Men der er et problem: det er ikke alle former for masse, der passer til alle former for svingninger. Hos gazzini har man derfor udviklet variable vibrationsdæmpere, hvis vægt kan varieres som på en vægtstang ved hjælp af forskellige skiver.

Spejl med vibrationsadapter

Spejl med vibrationsadapter

Hvis styrenderne først er i ro, har sidespejlene heller ikke nogen grund til at vise et rystet billede. Er udsynet bagud stadigvæk ikke tilfredsstillende, fordi det ødelægges af vibrationer, kan særlige spejlvibrationsdæmpere hjælpe. De virker på samme måde som gummilejer og afkobler desuden spejlet fra resten af maskinen.


O-ringe forhindrer vibrationsrevner i nummerpladen

O-ringe forhindrer vibrationsrevner i nummerpladen

Nummerplade og kåbe

De tynde plader på nummerpladerne er særligt følsomme over for vibrationer. Det kan især MC-kørere på en- og tocylindrede maskiner tale med om. Her er den elegante løsning små O-ringe og tilhørende spændeskiver. På den måde kobler man rent teknisk den dyrt indkøbte nummerplade fra nummerpladeholderen, når det gælder svingninger, og man undgår problemer ved næste periodiske syn. Og for at selve holderen også skal holde i lang tid, skal du anvende selvstrammende møtrikker. Flydende skruesikring beskytter også mod vibrationer.

Du kan også anvende O-ringe ved skruer til kåbedelene. På den måde kan kåbedelene kobles fra svingningerne fra motoren og beskyttes mod revner og slibeskader. Behagelig bivirkning: derved bliver den støj, som faste eller fastspændte kåbedele gerne skaber, også minimeret. Det, som vi opfanger som støj, er jo i sidste ende ikke andet end vibrerende luft. Dette trick med O-ringene virker også godt på kåbeglas.

Tætningsmiddel forhindrer brummende lyde

Tætningsmiddel forhindrer brummende lyde

Og nu vi snakker om støj: flerdelte kåber, der ved bestemte motoromdrejningstal eller hastigheder kan afgive brummende lyde, kan man berolige med en vulst af tætningsmasse på forbindelses- og berøringspunkterne. Men massen skal være hærdet før monteringen af kåben.


Fyldskum forhindrer vibrationer og klaprende lyde

Fyldskum forhindrer vibrationer og klaprende lyde

Tank, batteri og lygte

MC-tanke er normalt koblet fra stellet ved hjælp af gummielementer. Disse gummibuffere udsættes naturligvis også selv for de konstante vibrationer. Med tiden bliver de, som alle andre gummidele, sprøde og knækker. Hvis din maskine altså allerede har en del år på bagen, bør du kaste et blik ned under tanken for at se, om det hele har den dæmpende virkning, som det skal.

Og et blik ned i maskinens batterirum skader heller ikke. For strømakkumulatorerne kan heller ikke lide vibrationer, uanset akkumulatorernes konstruktionsform. Her hjælper det at polstre med skumgummimåtter – især, hvis det i stedet for et standardbatteri er et lettere og mindre litium-ion-batteri, der skal udføre arbejdet.

Lygteholder med gummileje

Lygteholder med gummileje

Mange (oftest ældre) MC-modeller er kendt for med jævne mellemrum at ødelægge pæren i forlygten. Hvis pærerne på din motorcykel aldrig når den levetid, som producenten lover, kan det skyldes manglende vibrationsdæmpning. Her kan en forlygteholder med gummileje hjælpe.


Billedtekst: vibrationsdæmpergummi afkobler faste forbindelser

Billedtekst: vibrationsdæmpergummi afkobler faste forbindelser

Andre påbygningsdele og skrueforbindelser

Et godt middel mod pludselig løsning af skrueforbindelser, vibrationsrevner og sågar mistede instrumenter er vibrationsdæmper-gummi, også kendt som gummi/metal-buffere, svingningsdæmpere eller Silent-blokke. Ved hjælp af disse geniale forskruninger kan lygter, sidedæksler, mindre olietanke, batteriholdere eller skærme beroliges – det giver komponenterne lang levetid.

Et andet hjælpemiddel mod løsning af skrueforbindelser er anvendelse af flydende skruesikring. Put en dråbe af væsken på skruegevindet, før du sætter skruen i. Væsken hærder op, og forhindrer skruen i at løsne sig af sig selv. Det flydende middel findes i forskellige virkningsklasser: f.eks. middel styrke og kraftig styrke. Alt efter den enkelte styrke kræves der en høj anvendelse af kraft ved løsning af den hærdede væske og ved den med kraftig styrke endda brug af varme.

For at sikre møtrikken sættes der splitter i

For at sikre møtrikken sættes der splitter i

På nogle forskruninger kan der også anvendes selvstrammende møtrikker. Her forhindrer en plastikring dem i at løsne sig.

På større skrueforbindelser anvendes der ofte splitter for at forhindre komponenterne i at løsne sig. De stikkes i skruebolten ved hjælp af et borehul. Splitter findes i to varianter: engangssplitter skal af hensyn til sikkerheden altid udskiftes med et nyt eksemplar, når de fjernes. Permanente splitter kan anvendes flere gange.


Roden til alt ondt: motor og hjul

Som udgangspunkt opstår de fleste vibrationer på maskinens bevægelige dele, altså i motoren eller på hjulene (bortset fra påvirkninger fra fartvinden). For at gribe fat om nældens rod, vil det altså være hensigtsmæssigt først at sørge for, at motoren drejer ordentligt rundt. Hvorvidt det er muligt, afhænger naturligvis i høj grad af det enkelte fremdriftssystem: en encylindret maskine vil aldrig køre så smidigt, som en firecylindret rækkemotor. Men et korrekt ventilspil, et rent luftfilter, nye tændrør og, på ældre maskiner, nøjagtigt synkroniserede karburatorer (se gør det selv-tippet "Synkronisering af karburator") kan forbedre svingningsreaktionerne på alle motorer.

Afbalancering af hjulet reducerer vibrationer

Afbalancering af hjulet reducerer vibrationer 

På hjulene er ubalance en ikke alt for undervurderet årsag til vibrationer. Under kørslen afslides dækprofilen ikke ensartet. Derved ændres vægtfordelingen, og hjulets bevægelse er ikke længere rund. Det medfører svingninger. Disse svingninger er især ubehagelige på forhjulet, da de kan mærkes i styret og forplanter sig til kørerens hænder. Ubalancen kan bedst kontrolleres, hvis man afmonterer forhjulet, anbringer det på en afbalanceringsbuk og afbalancerer det med relevante dækafbalanceringsvægte. Man skal i øvrigt aldrig slide dæk helt ned til min.-profildybden. Et par nye, afbalancerede stykker gummi gør det ikke kun af med vibrationerne, men giver også langt større køreglæde.


Louis Teknikcenter

Har du et teknisk spørgsmål om din motorcykel, kan du gerne henvende dig til vores teknikcenter. Medarbejderne har erfaring, mulighed for at se efter samt utallige adresser til hjælp.

Bemærk!

Vores gør-det-selv tips er kun generelle arbejder, som ikke er lige egnede til alle køretøjer eller også enkelte komponenter. De lokale forhold hos dig kan være helt anderledes, derfor påtager vi os ingen garanti for rigtigheden af de oplysninger, der står i vores gør-det-selv tips.

Vi takker for din forståelse.