Vask og pleje af MC 

En skinnende ren MC er et skønt syn, især hvis man har valgt de rigtige plejeprodukter, som gør det nemt at rengøre maskinen. 

Vask og pleje af MC

Kontrol af motorcykel under vask

Helt ærligt: Hvem synes ikke det er fedt at posere ved siden af en nyvasket MC, når først arbejdet er udført? Og du vil opdage at rengøring og pleje af din MC med vores produkter ikke kun er en smal sag, men ligefrem kan være en fornøjelse – hvis man bare lige er opmærksom på et par ting ...

Regelmæssig pleje af køretøjet er ikke kun et spørgsmål om at opnå det perfekte ydre. Den erfarne kører udnytter altid denne lejlighed til at sikre sig, at MC'en teknik også er tip-top i orden. Både dækkenes profildybde og -tryk, tilstrækkelig tykkelse på bremsebelægningerne og spændingen på drivkæden kontrolleres også – som noget helt selvfølgeligt. Er der utætheder i motoren? Er kabler blevet slidt? Dannes der flyverust på kromdele eller opblomstringer på motoren? Er eventuelle monteringsled måske langsomt ved at få et vibrationsbrud? Er alle skruer spændt? Har batteriet brug for demineraliseret vand (ikke ved vedligeholdelsesfrie batterier)? Virker alle belysningsanordninger? Passer olie- og kølevæskestanden? Du må hellere kigge efter!

Ved grundrengøring med vand og sæbe skal du starte med at finde en velegnet vaskeplads, f.eks. på en tankstation eller ved et vaskeanlæg, for i mormors have eller på gaden er køretøjsvask ikke tilladt. Undgå at arbejde i strålende solskin eller på sandede underlag.  

Ved brug af en dampstråle skal du sørge for at holde stor nok afstand og ikke holde den direkte mod lejerne, da fedtet ellers vil blive presset ud. Også stikforbindelser til køretøjets elektriske system reagerer med efterfølgende krybestrøm eller kontaktvanskeligheder.

Bemærk: Motorcyklen skal inden vask være kølet af.


Forberedelse og rengøring – sådan er det gjort

Trin 1: Brusebad med gelrengøringsmiddel

Trin 1: Brusebad med gelrengøringsmiddel

01 – Gelrens

Start med at sprøjte MC'en grundigt ind i et godt rengøringsmiddel. Det bedste er rengøringsmidler i gelform, for de hæfter også på lodrette steder og drypper ikke straks af igen. Her er PROCYCLE-gelrensemidlet perfekt. Kraftigt snavsede steder på baghjulet eller på motoren skal påføres midlet særligt intensivt. PROCYCLE-trykpumpeforstøver har vist sig at være et virkelig hurtigt og effektivt hjælpemiddel. Lad herefter rengøringsmidlet virke iht. brugsanvisningen.


Trin 2: Skummende vask

Trin 2: Skummende vask 

02 – Vask med svamp

Tag nu en spandfuld vand og en svamp, og vask maskinen grundigt. Glem ikke skjulte hjørner og vinkler. Arbejd kun med mellemkraftigt tryk, for ellers risikerer du at lave ridser.


Trin 3: Insektfjerner, blokbørste og specialbørster

Trin 3: Insektfjerner, blokbørste og specialbørster

03 – Insektfjerne og specialbørster

Genstridigt snavs fra insekter på forlygten/touringvindskærmen er nemmere at vaske af, hvis du bruger insektfjerner. Svært tilgængelige dele af motoren (ribber) eller mellemarmen til baghjulsaffjedringen må ved behov rengøres med en børste. Ved ekstra kraftigt snavsede "ribber" og svært tilgængelige steder/mellemrum anbefales PROCYCLE-plejebørstesættet. Men brug det ikke til rengøring af kromdele og den følsomme lak på tank, sidedele og kåbe!

Skyl svampen og børsterne ofte i spanden, så sandpartikler ingen chance får for at ridse overfladerne.


Trin 4: Skrub evt. fælgene

Trin 4: Skrub evt. fælgene

04 – Skrub fælge rene

Rengør nu fælgene, hvis der er behov for det. Genstridigt snavs går du løs på med særlig PROCYCLE-fælgrens. Her bruger du igen børsten. Selvfølgelig kun, hvis du ikke har kromfælge.

Samtidig kan man lige kaste et blik på bremseskiverne. Ved kraftigt snavs anbefales det at anvende PROCYCLE-bremserens.


Trin 5: Sprøjt produktet af med rigeligt med rent vand

Trin 5: Sprøjt produktet af med rigeligt med rent vand

05 – Skyl af med rent vand

Fjern til slut alle rester af rengøringsmidler fra motorcyklen med en slange og rent vand. Især ubeskyttede aluminiumsdele og skruer skal skylles grundigt, for selv et særligt mildt rengøringsmiddel angriber disse dele permanent.


Trin 6: Tør godt efter med vaskeskind, så du undgår vandpletter

Trin 6: Tør godt efter med vaskeskind, så du undgår vandpletter

06 – Tør af med vaskeskind

Når alle dele er skyllet rene, tørrer man dem med et vaskeskind. På den måde undgås hinder og vandpletter. Skyl af og til vaskeskindet i rent vand, og vrid det grundigt.


Trin 7, fig. 1: Poleringsvoks giver ægte superglans

Trin 7, fig. 1: Poleringsvoks giver ægte superglans

07 – Polerevoks og vliesklude

På lakerede dele anbefales det af påføre et lakplejemiddel med voks, som ikke kun giver en perfekt glans, men også beskytter lakken mod miljøpåvirkninger. Midler, der samtidig også har en rensende effekt er praktiske. Med dem kan du også tørre området under sædebænken eller under tanken af. Store flader kan behandles med særlige poleringspuder.

Er der ridser i lakken, anbefales det at anvende særlig politur, f.eks. S100-lak- og kunststofpolitur. Dette middel er tilsat fine slibepartikler, så ridserne poleres væk. Ved mindre skrammer i lakken kan S100-ridsepolitur ofte være den sidste redning før et dyrt besøg hos autolakereren. Også på krom og blankt metal skader et voksplejemiddel ikke, forudsat at de behandlede flader ikke bliver varme. Det beskytter mod rust og får vandet til at perle af.

Trin 7, fig. 2: Mikrofiberklude mod poleringsridser

Trin 7, fig. 2: Mikrofiberklude mod poleringsridser  

Mælkehvide politurer går ofte ikke sammen med rå, let ru plastikdele. Der kan efterlades grimme, hvide rester i fordybningerne, som ikke kan fjernes igen senere.

Når polituren har tørret i ca. 10 min. skal det poleres med en helt blød, ren klud eller med mikrofibermateriale. Poler altid kun små områder, så vidt muligt i længdegående retning og ikke med cirklende bevægelser, det er mere skånsomt!


Trin 8: Kunststofpleje med dybdepleje – ikke til fodhvilere og sædebænk

Trin 8: Kunststofpleje med dybdepleje – ikke til fodhvilere og sædebænk

08 – Pleje af kunststof med dyb pleje

De ulakerede kunststofdele skal du gnubbe ind i særligt kunststofplejemiddel (f.eks. PROCYCLE-kunststof-dybderens). Det beskytter mod udtørring fra sollys og miljøpåvirkninger.


Trin 9: Sædebænkpleje

Trin 9: Sædebænkpleje

09 – Pleje af sædebænk

Vinyl- og lædersædebænken vil derimod blive glad for rengøring med S100-sædebænkpleje.

Bemærk: Brug ikke kunststofpleje – det vil bare gøre sædebænken glat og usikker!


Trin 10, fig. 1: Gør krom- og aluminiumsdele blanke ...

Trin 10, fig. 1: Gør krom- og aluminiumsdele blanke ...

10 – Pleje af krom- og aluminiumsdele

Kromdele som endelyddæmpere, især vejrpåvirkede, plejer man meget effektivt med NevrDull-poleringsvat eller med krompudsemiddel fra PROCYCLE. Glem ikke forgaffelrøret, for fastsiddende skidt kan beskadige gaffeltætningsringene under affjedringen.

Trin 10, fig. 2: ... på den ene eller den anden måde

Trin 10, fig. 2: ... på den ene eller den anden måde

Kromdele med rustpletter på overfladen eller misfarvet rustfrit stål bliver derimod blankt igen med Autosol Metal Polish. Råt, poleret aluminium skinner perfekt efter en behandling med Alu-Magic, ved intensiv brug endda næsten som krom. De omtalte midler skal man lade tørre lidt, præcis som lakpolitur, og derefter polere.


Trin 11: Universalolie til skruehoveder mod "aluminiumsopblomstring", smør led og greb

Trin 11: Universalolie til skruehoveder mod "aluminiumsopblomstring", smør led og greb

11 – Universalolie til bolthoveder

Lakerede motordele skal beskyttes med lidt universalolie (f.eks. WD-40) mod "aluminiumsopblomstring". Her er voksholdige produkter uegnede. De kan på længere sigt medføre gullige misfarvninger på grund af motorvarmen. Også karburatorhusene, skruehoveder og andre galvaniserede dele vil blive glade for et tyndt lag beskyttelsesfilm. Led og greb til kobling og bremse skal du også smøre efter med WD-40. Af og til anbefales det også at smøre styrets kabler. Moderne teflonkabler må aldrig påføres olie, men derimod PROCYCLE-kabelspray. 


Trin 12: Rengør evt. kæden

Trin 12: Rengør evt. kæden

12 – Rensning af kæde

Er kæden ekstremt snavset, anbefaler vi brug af kæderens. Undlad at sprøjte rensemidlet på fælge og dæk, for dem har du jo lige rengjort. Det er bedst at anvende et egnet underlag, så gulvet ikke bliver snavset.


Trin 13: Smør kæden med fedt

Trin 13: Smør kæden med fedt

13 – Smøring af kæde

Før du smører kæden med fedt, skal du sikre dig, at den er tør. Sprøjt derefter O-, X- eller Z-ringskæden med et tyndt lag kædespray. Sigt altid efter indersiden, så hæfter fedtet længere og slynges ikke af igen, første gang du er ude at køre. Sprøjt ikke på fælge og dæk. Hvis du skulle ske at ramme ved siden af, kan fedtet nemt fjernes med bremserens og klud.

Bemærk: Du må først begynde at køre, når bremserensemidlet er fordampet helt.


Vigtigt: Kædespillerummet kontrolleres oftest siddende på motorcyklen. Nedhænget skal være ca. to fingre bredt ved affjedret, belastet motorcykel. Kontrollér til slut, om alle rensemiddelrester, kædespray og andre smøre- og plejemidler er fjernet fra dæk, gummihåndtag, fodhvilere og bremseskiver. Hvis man har plejet motorcyklen i garagen, er det en god idé at skubbe den ud i sollyset og kigge efter, om man har husket det hele.


Bonustips til ægte gør det selv-folk

Fjernelse af klistermærker

Hvis du vil fjerne uønskede klistermærker uden at efterlade rester, skal du forsigtigt (!) løsne den underliggende folie med en varm(!)-luft-blæser. Hvis rester af klæbemidlet bliver siddende, skal du smøre dem med olie (her kan du også bruge madolie) eller WD-40, lad det stå i blød lidt og tør det af. Gentag, indtil alle rester af klæbemidlet er fjernet.


Vores anbefaling


Louis Teknikcenter

Har du et teknisk spørgsmål om din motorcykel, kan du gerne henvende dig til vores teknikcenter. Medarbejderne har erfaring, mulighed for at se efter samt utallige adresser til hjælp.

Bemærk!

Vores gør-det-selv tips er kun generelle arbejder, som ikke er lige egnede til alle køretøjer eller også enkelte komponenter. De lokale forhold hos dig kan være helt anderledes, derfor påtager vi os ingen garanti for rigtigheden af de oplysninger, der står i vores gør-det-selv tips.

Vi takker for din forståelse.