Pyntelister til MC-fælge 

Selvklæbende pyntelister på fælgen giver din MC et friskt pust af farve, fremhæver konturerne, understreger formen og giver hurtigt dit køretøj et individuelt look. 

Pyntelister til MC-fælge

Anbringelse af pyntelister på fælge

Selvklæbende (fælg-) pyntelister giver din MC et friskt pust af farve, fremhæver konturerne, varierer kedelige arealer, understreger formen og giver hurtigt dit køretøj et individuelt look til en lav pris. Den lysende effekt gør desuden køretøjet mere synligt i trafikken og hjælper dermed den passive sikkerhed. Pyntelisterne til fælgen findes enten som fælgtape på rulle, der anbringes på fælgkanten med et lille monteringsværktøj (applikator) eller som færdige, formede klistermærker. At anbringe tapen fra rulle kræver lidt fingersnilde, men som styling passer den bedre til f.eks. køretøjer i klassisk stil og kan også anvendes til at pifte andre områder af motorcyklen op med. Klistermærker, der er formet på forhånd, egner sig på grund af deres look især godt til sportsmaskiner.

Forudsætningen for et godt arbejdsresultat er en ikke alt for lav omgivelsestemperatur, for kulde gør den klæbende strimmel stiv. Undgå derfor temperaturer over 15 °C. For at gøre klæbestrimlen lidt mere smidig kan man også varme den lidt op i nærheden af radiatoren.

Striben kan anbringes uden afmontering af hjulet, hvis man klodser køretøjet op, så det pågældende hjul kan drejes. En egnet værkstedslift til for- og bagende giver en sikker placering (se det selv-tippet "Løftebuk - grundlæggende viden"). Det bedste er naturligvis, hvis du har en lift til rådighed, så motorcyklen kan komme op i en behagelig arbejdshøjde. Under arbejdet skal der være et rent underlag til rådighed, i nødstilfælde kan der anvendes et stort stykke pap eller et tæppe.


Variant 1: Anbringelse af tape fra rulle – sådan er det gjort

Variant 1 – Trin 1: rens fælgen, og sørg for at fjerne fedt grundigt

Variant 1 – Trin 1: rens fælgen, og sørg for at fjerne fedt grundigt

01 – Rens fælgen, og sørg for at fjerne fedt grundigt

For at tapen skal kunne holde, skal underlaget være helt rent og fri for fedt. Det skal derfor rengøres grundigt, helst med bremserens, FOLIATEC-rensekludssæt eller silikonefjerner. Ved en hobbylakering (f.eks. en lakering med lak på spraydåse) skal du forsigtigt starte med at kontrollere på et mindre synligt sted, om lakeringen kan tørres af med bremserens eller silikonefjerner, uden at farven går i opløsning. I nødstilfælde kan man anvende MC-rens eller sæbevand til at rengøre med. Sørg især på baghjulet for at fjerne kædefedtrester fuldstændigt.


Variant 1 – Trin 2: bøj applikatorens styreskinne, så den passer til fælgen

Variant 1 – Trin 2: bøj applikatorens styreskinne, så den passer til fælgen

02 – Bøj applikatorens styreskinne, så den passer til fælgen

Tag nu applikatoren i hånden, og sæt den som prøve på kanten af fælgen. Bøj styreskinnen, som vist på billedet, så den flugter fuldstændigt med den indvendige side af fælgen, mens applikatoren dækker fælgkanten.


Variant 1 – Trin 3: før tapen ind i den smalle slids

Variant 1 – Trin 3: før tapen ind i den smalle slids

03 – Før tapen ind i den smalle slids

Rul ca. 1,5 m fælgtape af rullen. Hold applikatoren, så styreskinnen peger opad mod dig, og før nu tapen ind i den smalle slids fra højre, så den farvede side vender opad og den afdækkede klæbende side vender nedad.


Variant 1 – Trin 4: træk beskyttelsesstrimlen af, og før den igennem den brede slids

Variant 1 – Trin 4: træk beskyttelsesstrimlen af, og før den igennem den brede slids

04 –  Træk beskyttelsesstrimlen af

Træk et stykke af beskyttelsesstrimlen af den klæbende flade, og før den igennem den brede slids i applikatoren. Selve tapen føres omkring kanten.


Variant 1 – Trin 5: klæb tapen fast ved at dreje på hjulet

Variant 1 – Trin 5: klæb tapen fast ved at dreje på hjulet

05 – Trådning af klæbebånd

Værktøjet er nu klar til brug, tapen kan klæbes fast på fælgkanten. Den sættes på med styreskinnen hvilende tungt på den indvendige side af fælgen, og med tryk mod fælgkanten. Ved at dreje hjulet langsomt kan tapen nu anbringes på fælgkanten med applikatoren, der hele tiden holdes i den rigtige position. Derved trykkes det område, der senest er blevet klæbet fast, hele tiden fast med tommelfingeren.


Variant 1 – Trin 6: skær den overlappende tape af

Variant 1 – Trin 6: skær den overlappende tape af

06 – Skær den overlappende tape af

Når tapen er kommet hele vejen rundt langs fælgkanten, klippes den over med et vist overlap i en vinkel på 90 grader.


Variant 1 – Trin 7: klæb tapen fast på den anden side af fælgen på samme måde

Variant 1 – Trin 7: klæb tapen fast på den anden side af fælgen på samme måde

07 – Stick på den anden side af fælgen

Med en mikrofiberklud omkring pegefingeren trykkes tapen endnu engang rigtig godt fast på underlaget hele vejen rundt. Den første fælgside er nu klæbet færdig, og den anden behandles på samme måde.


Variant 1 – Trin 8: du kan også dekorere andre dele af køretøjet med tapen

Variant 1 – Trin 8: du kan også dekorere andre dele af køretøjet med tapen

08 – Udsmykke andre køretøjsdele

Man kan naturligvis også dekorere andre dele af køretøjet med den kulørte tape.


Vores anbefaling


Variant 2: Anbringelse af striber, der er formet på forhånd – sådan er det gjort

Som allerede beskrevet, klodses køretøjet op, så det pågældende hjul kan drejes. Fælgene skal være helt rene og fri for fedt. Der kræves igen en omgivelsestemperatur på mindst 15 °C og et rent underlag. Fælgklistermærket skal ifølge varebeskrivelsen passe til fælgens diameter.

Variant 2 – klip klistermærkets dele fra hinanden

Variant 2 – klip klistermærkets dele fra hinanden

01 – Klip klistermærkets dele fra hinanden

Start med at klippe klistermærkets elementer omhyggeligt fra hinanden. Klistermærket har et gennemsigtigt dæklag og en beskyttelsesfilm til den klæbende side. Der kræves 3 elementer til hver fælgside.


Variant 2 – Trin 2, fig. 1: sæt den første del på, træk beskyttelsesfilmen af, og klæb delen fast

Variant 2 – Trin 2, fig. 1: sæt den første del på, træk beskyttelsesfilmen af, og klæb delen fast

02 – Sæt den første del på, træk beskyttelsesfilmen af, og klæb delen fast

Tag en af delene i hånden, og træk beskyttelsesfilmen en smule af den klæbende side. Sæt elementet midt på fælgkanten med den klæbende side ned.

Variant 2 – Trin 2, fig. 2: tryk klistermærket godt på...

Variant 2 – Trin 2, fig. 2: tryk klistermærket godt på...

Fortsæt nu med at klæbe strimlen fast ved at du fortsætter med at trække beskyttelsesstrimlen af den klæbende side og trykke klistermærket fast midt på fælgkanten.


Variant 2 – Trin 3: ... og træk den gennemsigtige film af

Variant 2 – Trin 3: ... og træk den gennemsigtige film af

03 – Træk husholdningsfilmen af

Når hele delen er sat på, skal du trykke den godt fast ved hjælp af en mikrofiberklud, du har viklet omkring pegefingeren. Træk så langsomt den gennemsigtige beskyttelsesfilm af overfladen.


Variant 2 – Trin 4: mål, og markér afstanden til den næste del

Variant 2 – Trin 4: mål, og markér afstanden til den næste del

04 – Træk husholdningsfilmen af

Markér nu iht. oplysningerne om din fælgstørrelse på emballagen afstanden til den næste del af klistermærket til højre og venstre for den allerede anbragte del. Du kan bruge enten et stykke beskyttelsesfilm eller en kridtstreg.


Variant 2 – Trin 5: passer alle afstande?

Variant 2 – Trin 5: passer alle afstande?

05 – Stimmen alle Abstände?

Hold de to andre dele op på fælgkanten som en prøve. Passer alle afstande? Så kan du klæbe delene fast som allerede beskrevet.

Resultatet bliver en MC-fælg i en lækker, sporty stil.

Tip: for at opnå en endnu kraftigere vedhæftning, kan du opvarme fælgene og dekorationstapen med en føntørrer.


Bonustips til ægte gør det selv-folk

Vil du gerne lægges mærke til?

Selvfølgelig! Som MC-kører er det livsvigtigt at blive set i trafikken. Derfor er det nærliggende og absolut anbefalelsesværdigt at forsyne bagagen med f.eks. reflekterende tape. Og også dit tøj. Og anvend gerne lysende farver eller neonfarver til at blive mere synlig med.

Her får skidtet ikke en chance: her skal være rent! 

Uanset hvor du udfører arbejdet (på gaden, i garagehjørnet, på værkstedet) skal du altid sørge for, at omgivelserne omkring arbejdsstedet er rene. Hvorfor? Har du nogensinde prøvet at fjerne små klumper skidt, som har sat sig fast i motor, gearkasse eller andre steder? Det er irriterende, svært og virkelig tidskrævende!

Hvis skruen ikke er samarbejdsvillig

Der findes to ting, der er bedre end vold og magt, når det gælder fastsiddende forskruninger: olie eller oliespray som WD-40 eller Ballistol og ... tålmodighed! Og masser af det. Og her taler vi ikke om minutter, men snarere timer. Og gerne natten over eller længere. Giv olien mulighed for at virke. Og hokus-pokus: det virker!

Med sikkerhed: Loctite

Når skruerne i motoren skal sikres, er Loctite det helt rigtige middel. Men der findes to typer: middel styrke (Loctite 243; kan løsnes med almindeligt værktøj) og høj styrke (Loctite 2701; er vanskelig at løsne med almindeligt værktøj, skal opvarmes). Brug derfor altid kun den type, der anbefales i værkstedshåndbogen eller af producenten.

Har du allerede smurt din MC i dag?

"Smøring er vigtig, det er en del af forretningen!", sagde den gamle Mafia-boss. Det gælder også for os MC-kørere, for grebene skal også smøres med jævne mellemrum. De holdes ofte fast i betjeningen med ledbolte. Uden smøring "sliber" metal mod metal, hvilket hurtigt vil få grebet til at vippe. Hydrauliske greb derimod glider på pumpestemplet, og for at det hele skal køre uden problemer, skal du anvende tørt smøremiddel (grafit; ingen olie eller fedt). På kabler skal du være opmærksom på, om hovederne i holderen kan dreje, hvis ikke skal du smøre!


Louis Teknikcenter

Har du et teknisk spørgsmål om din motorcykel, kan du gerne henvende dig til vores teknikcenter. Medarbejderne har erfaring, mulighed for at se efter samt utallige adresser til hjælp.

Bemærk!

Vores gør-det-selv tips er kun generelle arbejder, som ikke er lige egnede til alle køretøjer eller også enkelte komponenter. De lokale forhold hos dig kan være helt anderledes, derfor påtager vi os ingen garanti for rigtigheden af de oplysninger, der står i vores gør-det-selv tips.

Vi takker for din forståelse.