Montering af strømudtag på MC 

Et strømudtag på motorcyklen er nu meget praktisk og slet ikke så svært at anbringe på motorcyklen - hvis man ved, hvordan man gør. 

Montering af strømudtag på MC

Montering af strømudtag

I dette tip viser vi dig, hvordan du i få trin kan montere et strømudtag i cockpittet eller et andet sted på din motorcykel som strømforsyning til GPS, smartphone etc.

Først har du brug for et udtag med den ønskede tilslutningsmulighed (USB-strømudtag, lille standard-strømudtag eller cigarettænder-strømudtag). Det finder du hos www.louis-motor.dk. Så gælder det om at finde den rigtige plads på motorcyklen alt efter, hvilket ekstraudstyr, du vil tilslutte. Et strømudtag kan anbringes på styret, på stellet, under en holdeplade eller i køretøjets cockpit. Udover funktionen med at betjene eksterne forbrugere kan strømudtaget også anvendes til opladning af køretøjets batteri, hvis dette er vedligeholdelsesfrit, og der anvendes et tilhørende adapterstik til opladeren.

OBS!: ved montering af strømudtaget er fagviden på området køretøjselektricitet en fordel. Du skal være sikker på at kunne klare monteringen selv.


Montering af strømudtag – sådan er det gjort

Trin 1, fig. 1: montering på styret

Trin 1, fig. 1: montering på styret

01 – Montering på styret

Først vælger du et monteringssted til strømudtaget. Her skal du være opmærksom på den begrænsede kabellængde. Kablet skal kunne nå batteriet.  

Skal strømudtaget primært anvendes til opladning af batteriet, kan en montering i området omkring batteriet, f.eks. på et stelrør under sidedækslet, komme i betragtning. Vælg et monteringssted, hvor bagsiden af strømudtaget er beskyttet mod stænkvand. Strømudtaget skal fastmonteres. At lade det dingle mod kablerne vil være under enhver hobbymekanikers værdighed og desuden farligt, da de under kørsel evt. vil kunne "flyve" rundt og forvilde sig uønskede steder hen. I værste fald endda ind i egerne.

Ved styr- eller stelfastgørelse kan du anvende de monteringsspændebånd, der ofte medfølger. Strømudtag og tilledning må ikke forhindre udslaget med styret. På et standardstyr med 22 mm i diameter bedes du anvende gummiunderlaget til at klemme spændebåndet på med. Ved tyndere rør, f.eks. på stellet, skal du evt. anbringe et gummi- eller metalindlæg til reducering af diameteren.

Trin 1, fig. 2: monteret i cockpitkåben

Trin 1, fig. 2: monteret i cockpitkåben

Ved montering i cockpittet, i et instrumentbræt eller på et beslag bortfalder spændebåndet logisk nok. I så fald skal du bore et passende stort hul (oplysninger om diameter finder du i monteringsvejledningen til strømudtaget), hvor du monterer strømudtaget nedefra med en fingermøtrik.


Trin 2: træk kablet

Trin 2: træk kablet

02 – Træk kablet

Nu skal du trække tilslutningskablet til batteriet. Her kan det være nødvendigt at afmontere tanken, sædebænken, et sidedæksel og lign.

Sørg for, at kablet ikke kan blive trukket af nogen steder (f.eks. ved fuldt udslag med styret). Desuden skal kablet have en vis afstand til varme motordele og alle bevægelige dele.

Fastgør altid kablet tilstrækkelig med kabelbindere - hvis det er muligt i en farve, der passer til omgivelserne. Det ser bare flottere ud!


Trin 3, fig. 1: klip pluskablet over,...

Trin 3, fig. 1: klip pluskablet over,...

03 – Strømudtag efterfølgende

Der findes to tilslutningsmuligheder for pluskablet: enten direkte på batteriet eller over tændingsplus. Under alle omstændigheder skal der monteres en in-line-sikring. 

Tilslutning direkte på batteriet

Skal batteriet f.eks. lades ved hjælp af strømudtaget med en ProCharger-lader, anbefales tilslutning direkte på batteriet. Denne variant er ikke mindst en fordel, hvis du vil lade udstyr op i kørepauser.

For at tilslutte polskoene på batteriet skal tændingen være slået fra. Men start med at finde en egnet plads til anbringelse af den lille in-line-sikringsboks (f.eks. omkring sidedækslet). Der findes flere varianter af sikringsbokse. På den viste sikringsboks kapper du pluskablet (rødt) til strømudtaget, lægger de to kabelender på metalklemmerne i sikringsboksen og trykker dem sammen, så metalklemmerne trænger ind i kablet og der skabes kontakt. Lyt efter, om de falder på plads.

Trin 3, fig. 2: … læg kabelenderne i den sikringsboksen (in-line)…

Trin 3, fig. 2: … læg kabelenderne i den sikringsboksen (in-line)…

Trin 3, fig. 3: … og luk boksen

Trin 3, fig. 3: … og luk boksen

Trin 3, fig. 4: stik fladsikringen i

Trin 3, fig. 4: stik fladsikringen i

Stik så den flade 5 ampere-sikring i boksen.

Trin 3, fig. 5: strømudtag forbundet elektrisk

Trin 3, fig. 5: strømudtag forbundet elektrisk

Skru nu polskruen på batteriet. For at der ikke skal opstå kortslutning ved berøring af værktøj og stel, skal du starte med at løsne stelkablet fra batteriets minuspol, og derefter kablet fra pluspolen. Derefter skal du fastgøre først det røde kabel på pluspolen, og derefter det sorte på minuspolen.

Trin 3, fig. 6: for at kunne oprette forbindelsen, skal hornkablet afisoleres

Trin 3, fig. 6: for at kunne oprette forbindelsen, skal hornkablet afisoleres

Tilslutning på tændingsplus

Fordelen ved denne tilslutningsvariant er, at ingen kan anvende strømudtaget uden tilladelse. Strømudtaget leverer kun strøm, når tændingen er slået til. Tilslut venligst IKKE kabler, der forsyner vigtige komponenter (f.eks. lys eller tændspole) med strøm. I stedet anbefales tilslutning på kablet til hornet.

Trin 3, fig. 7: oprettelse af kabelforbindelse

Trin 3, fig. 7: oprettelse af kabelforbindelse

Her er det også vigtigt, at tændingen er slået fra. Forbind nu det røde pluskabel på strømudtaget med hornkablet. 

Hvordan du bedst opretter denne forbindelse, viser vi dig udførligt i gør det selv-tippet "Kabelforbindelser". I vores eksempel har vi forbundet kablet med en loddeforbinder.

Trin 3, fig. 8: opret stelforbindelse

Trin 3, fig. 8: opret stelforbindelse

Trin 3, fig. 9: færdigtilsluttet sikringsboks

Trin 3, fig. 9: færdigtilsluttet sikringsboks

Den ekstra sikring af strømudtaget sker også i dette tilfælde ved hjælp af en in-line-sikringsboks. Det sorte minuskabel tilslutter du på en stelforbindelse. Strømudtaget er nu færdigtilsluttet og klar til brug.


Trin 4: funktionskontrol

Trin 4: funktionskontrol

04 – Funktionskontrol

Kontrollér nu, om strømudtaget og motorcyklens elsystem virker, som det skal i alle dele, før du monterer alle afmonterede dele på motorcyklen igen.


Trin 5: anbring kåbe/sædebænk igen

Trin 5: anbring kåbe/sædebænk igen

05 – Anbring kåbe/sædebænk igen

Monter nu alle tidligere afmonterede MC-dele igen.


06 – Kontroller det elektriske igen

Før du starter kørslen, skal du af sikkerhedsmæssige årsager kontrollere de elektriske funktioner en gang til. For en sikkerheds skyld...

Bemærk: hold strømudtaget lukket, når det ikke er i brug, så der ikke kan samle sig regnvand eller snavs i udtaget.    

Bonustips til ægte gør det selv-folk

Stille og roligt en ad gangen - om løsning og stramning

Mod højre eller venstre? Det er ikke spørgsmålet her. Her er spørgsmålet nærmere: i hvilken rækkefølge skal multiforskruninger (f.eks. på huse) løsnes? Svaret er: omvendt. Står der i håndbogen eller på komponenten en rækkefølge for stramningen, så løsnes de i modsat retning. Og du har ikke gjort noget galt.

Hold dig på måtten

Uanset, hvor flot et gråt værksteds-betongulv end kan være, er det nu en god idé at slå sig løs på et kasseret, men stadigvæk brugbart gulvtæppe. Det er mere komfortabelt og behageligt for knæene. Tabte dele, går ikke straks i stykker. Olie og andre former for væske suges hurtigt op. Og mange gamle gulvtæpper har været gode dér, hvor der har været fodkoldt.


Louis Teknikcenter

Har du et teknisk spørgsmål om din motorcykel, kan du gerne henvende dig til vores teknikcenter. Medarbejderne har erfaring, mulighed for at se efter samt utallige adresser til hjælp.

Bemærk!

Vores gør-det-selv tips er kun generelle arbejder, som ikke er lige egnede til alle køretøjer eller også enkelte komponenter. De lokale forhold hos dig kan være helt anderledes, derfor påtager vi os ingen garanti for rigtigheden af de oplysninger, der står i vores gør-det-selv tips.

Vi takker for din forståelse.